Page 1 of 17

elektromossag

Posted: Thu Apr 05, 2007 8:41 pm
by gigford
Par dolgot be kell vezetekelnem majd nemsoka es ehhez lenne kerdesem.

Vettem egy 12 slotos biztitablat

Image

kell extra hely a nitrovezerlo meg a palackfuto biztiknek.
Tehat ha tudom az adott fogyasztonak milyen amperu biztositekra van szuksege, akkor az akksirol milyen erteku(?) vezetekre van szukseg a biztitablahoz? Mire kell ugyelni?
Amiket nezegettem, mm2 jelolesben vannak, van meg ez a AWG(american wire gauge) szabvany is.
Magyarul, hogy dontom el milyen tulajdonsagu vezeteket kell venni.
Remelem erthetio mit akarok, ha nem akkor sem tudom mashogy elmagyarazni :smt003

Re: elektromossag

Posted: Thu Apr 05, 2007 10:35 pm
by Bogyo28
gigford wrote:Par dolgot be kell vezetekelnem majd nemsoka es ehhez lenne kerdesem.

Vettem egy 12 slotos biztitablat

Image

kell extra hely a nitrovezerlo meg a palackfuto biztiknek.
Tehat ha tudom az adott fogyasztonak milyen amperu biztositekra van szuksege, akkor az akksirol milyen erteku(?) vezetekre van szukseg a biztitablahoz? Mire kell ugyelni?
Amiket nezegettem, mm2 jelolesben vannak, van meg ez a AWG(american wire gauge) szabvany is.
Magyarul, hogy dontom el milyen tulajdonsagu vezeteket kell venni.
Remelem erthetio mit akarok, ha nem akkor sem tudom mashogy elmagyarazni :smt003
minél vastagabb, annál jobb :lol: :lol: ki lehet egyébként számolni hogy hány négyzetniliméter kersztmetszetű sodrott rézkábel hány ampert visel el, de jobb az orosz modszerrel tervezni, és inkább vastagabbat belerakni. ey 4mm átmérőjű kábel simán elvisz 100 ampert, és hát a biztik is mindig tul vannak méretezve, mert ha rövidzár van az ugyis kiveri a 40-es biztit is. egy sima 30-as biztis dolgok beköthetsz egy 1,5 mm-es rézkábellel (a réz legyen ekkora átmérőjü!). Igazán nagy fogyasztók nem lesznek neked a mociban, a nitro meg a többi kütyü sem fog sokat fogyasztani...

Posted: Thu Apr 05, 2007 10:38 pm
by gigford
Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...

Posted: Thu Apr 05, 2007 10:46 pm
by Bogyo28
gigford wrote:Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...
Minél vastagabb a "drót", annál kisebb az ellenállása. ha nagy áram folyik a vezetékben, akkor az ha áthalad az ellenálláson (a vezetéknek van ellenállása) akkor azon esik a feszültség. ami leesik feszültség, az ott csak ugy tud ha eldisszipál, magyarul fűti a vezetéket. ezért ég el a drót ha tul vékony és nagy áram folyik rajta (a biztosíték is ezen az elven működik, elég a szál benne a tul nagy áram folyik át rajta). a feszültség leesésére pedig jó példa, ha nem jó az önindító kábele felmegy akár 1-2 ohmig az ellenállása (vagy jó kis gagyi bikakábel), és ha elkezdez indítózni akkor az indítómotor párszáz ampert képes felzabálni. de ha csak 100 ampert folyna és a kábelnek 0,1 ohm az ellenállása, akkor a kábelen esne 10 volt feszültség, az önindítóra jut 2 volt, tehát az meg sem moccan. viszont a kábelen átfolyó 100 amper megszorozva a 10 voltal az 1000 watt, az fűti a kábelt. 1000 watt az már két combosabb melegszendvics-sütő teljesítménye, tehát hamar fel tud melegedni....

Posted: Thu Apr 05, 2007 10:54 pm
by szszaby
Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Jó kis íveket húz rajtam, csattanó hang kiséretében. Ritkán szokott rajtam kisülni ilyen dolog, általában mindig mást rázott, de a Capri ezelőtt sose csinált ilyet. Engem nem zavart eddig ez a fajta jelenség de már olyan méretet ölt ami már idegesít. Van olyan, hogy kétszer egymás után csattan rajtam.
A ruházatom nem változott tehát az autóval lehet valami gebasz.
De mi a ménkű leli? :?: :? :shock:

Posted: Thu Apr 05, 2007 11:03 pm
by CapriTurbo
szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:

Posted: Thu Apr 05, 2007 11:04 pm
by szszaby
CapriTurbo wrote:
szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:
:?: :?: :?: :?: :?: :idea:

Posted: Thu Apr 05, 2007 11:27 pm
by CapriTurbo
szszaby wrote:
CapriTurbo wrote:
szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:
:?: :?: :?: :?: :?: :idea:
Bocsi, csak egy kicsit kötkszem. :oops: Egyébként nekem a rázásról mindig más jut az eszembe, van az autómba 4 koni a legkeményebb állásba, kemény rugók, 16-os felnik, peres gumik, na ez ráz nem a 220. :shock:

Posted: Thu Apr 05, 2007 11:37 pm
by gigford
bogyo28 wrote:
gigford wrote:Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...
Minél vastagabb a "drót", annál kisebb az ellenállása. ha nagy áram folyik a vezetékben, akkor az ha áthalad az ellenálláson (a vezetéknek van ellenállása) akkor azon esik a feszültség. ami leesik feszültség, az ott csak ugy tud ha eldisszipál, magyarul fűti a vezetéket. ezért ég el a drót ha tul vékony és nagy áram folyik rajta (a biztosíték is ezen az elven működik, elég a szál benne a tul nagy áram folyik át rajta). a feszültség leesésére pedig jó példa, ha nem jó az önindító kábele felmegy akár 1-2 ohmig az ellenállása (vagy jó kis gagyi bikakábel), és ha elkezdez indítózni akkor az indítómotor párszáz ampert képes felzabálni. de ha csak 100 ampert folyna és a kábelnek 0,1 ohm az ellenállása, akkor a kábelen esne 10 volt feszültség, az önindítóra jut 2 volt, tehát az meg sem moccan. viszont a kábelen átfolyó 100 amper megszorozva a 10 voltal az 1000 watt, az fűti a kábelt. 1000 watt az már két combosabb melegszendvics-sütő teljesítménye, tehát hamar fel tud melegedni....
Hu bammeg, ez most par jo hazai Unicum meg sor utan nem fogom,majd holap... :lol:

Posted: Fri Apr 06, 2007 7:31 am
by Tibi
Azt hiszem Szabi kollegának van a legjobb lopásvédelem az autójában. Ha kicsit fejleszt még rajta simán porráégnek az illetéktelenek :D

Posted: Fri Apr 06, 2007 9:23 am
by szszaby
Tibi wrote:Azt hiszem Szabi kollegának van a legjobb lopásvédelem az autójában. Ha kicsit fejleszt még rajta simán porráégnek az illetéktelenek :D
Az lehet, csak engem mért ráz? :shock:

Posted: Fri Apr 06, 2007 11:56 am
by Pudva
Nállam a vékonytalpú gumicipő és a vastagabb téli zokni kombináció az ami mindíg tutira ráz az autónál... Biztos nem vettél új cipőt v. ilyesmi?

Posted: Fri Apr 06, 2007 1:00 pm
by szszaby
Pudva wrote:Nállam a vékonytalpú gumicipő és a vastagabb téli zokni kombináció az ami mindíg tutira ráz az autónál... Biztos nem vettél új cipőt v. ilyesmi?
Nem.

Posted: Fri Apr 06, 2007 1:21 pm
by gigford
Regen a ladakon, nagypolszkin lattam azt a gumidarabot,aminek a belsejeben drotszal van, es az hivatott elvezetni a kobor aramot, lelog a foldre, a kocsi hatso reszere van rakva, nem tudom mi a pontos neve.

Lehet egy ilyen bizbasz megoldana a problemat, de elvileg nem szabadna raznia, nem ertem ezt az egeszet, miert raktak ilyet gyarilag regebben sok autora :roll:

Posted: Fri Apr 06, 2007 2:01 pm
by szszaby
gigford wrote:Regen a ladakon, nagypolszkin lattam azt a gumidarabot,aminek a belsejeben drotszal van, es az hivatott elvezetni a kobor aramot, lelog a foldre, a kocsi hatso reszere van rakva, nem tudom mi a pontos neve.

Lehet egy ilyen bizbasz megoldana a problemat, de elvileg nem szabadna raznia, nem ertem ezt az egeszet, miert raktak ilyet gyarilag regebben sok autora :roll:
Ilyen vackot most is lehet kapni, csak a drót már hiányzik belőle. Anélkül meg nem sokat ér. :cry:
Csakhát 10 évig nem rázott, most vette elő a nyavaja.