Page 15 of 20

Re: Fékhatás

Posted: Mon Mar 12, 2012 3:20 am
by proteus
Még egy kérdés: a Sierra és a Capri dobfékének a felfogatása megegyezhet? Vagy akár a Granadáé...

Re: Fékhatás

Posted: Mon Mar 12, 2012 6:36 am
by Süni
Mit értesz "felfogatás" alatt?

Re: Fékhatás

Posted: Mon Mar 12, 2012 10:18 am
by proteus
Hogy az alaplemezt fel tudom-e csavarozni a régi helyére.

Re: Fékhatás

Posted: Tue Mar 13, 2012 10:06 pm
by Tibi
Bal oldalon a nagy Sierra fék látható :
fékek.jpg
nagysierra, cosworth, tranyó, tranyó 4 dugó

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 9:20 am
by Süni
Mit akar evvel mondani az úr?

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 9:49 am
by szszaby
Fitogtatja hogy mijük van. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 10:19 am
by Bogyo28
Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 10:22 am
by Süni
Bogyo28 wrote:
Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...
Aha. És attól, hogy egy 30 kilós vas lesz a futóművön, attól lesz jobb fékhatás?

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 10:28 am
by Bogyo28
Süni wrote:
Bogyo28 wrote:
Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...
Aha. És attól, hogy egy 30 kilós vas lesz a futóművön, attól lesz jobb fékhatás?
mivel alu nyeregre nem futja, meg kerámia tárcsára, igen. nagyob vas = nagyobb fék = nagyobb felület = hamarabb megállsz. egyébként súlyra nem sok különbség van pl a sierra nagy és a 2 dugós tranyó közt... felfogatása hasonló.

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 11:10 am
by Süni
Igérem soha többet nem kotnyeleskedek bele, ha valaki számításokkal leírja, mitől lesz jobb fékHATÁS ha 1db 60mm-es dugattyú helyett 2db 38mm-t használok, átmérő változtatás nélkül.

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 11:17 am
by Bogyo28
Süni wrote:Igérem soha többet nem kotnyeleskedek bele, ha valaki számításokkal leírja, mitől lesz jobb fékHATÁS ha 1db 60mm-es dugattyú helyett 2db 38mm-t használok, átmérő változtatás nélkül.
csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 11:19 am
by Süni
Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 11:31 am
by Bogyo28
Süni wrote:
Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.
Részben igazad van. Legegyszerübb és leghatékonyabb módja a fékhatás növelésének, ha nagyobb és hűtött tárcsát használ az ember. A másik, de kevésbé jó hatásfoku ha azonos méretü, de már hűtött tárcsát használ, minél nagyobb betéttel (nagyobb surlodó felület ugye). ez nem olyan hatásos, mintha nagyobb tárcsát rak fel az ember, mert ott kivűl pl jóval nagyobb a kerületi sebessége a tárcsának stb, de a felni méret behatárolja a dolgokat, pl 13-s felni alá 260-s tárcsánál nagyobbat nem tudsz felrakni, csak nagyobb nyerget. aminél jobb lenne egy 283-s tárcsa, de nem fér el. ezért megy a matek, hogy a maximumot hozzuk ki low-cost-ban és 13-s felniben...

Re: Fékhatás

Posted: Wed Mar 14, 2012 9:11 pm
by Tibi
Süni, a játszós escort fékkel kapcsolatban megy az ötletelés nem 13-as felnibe akarunk transit nyerget a sima tárcsához. 16-os kerékbe már nagy tárcsa is elfér. A képet csak érdekességként raktam fel hogy mik vannak...

Re: Fékhatás

Posted: Fri Mar 23, 2012 11:48 am
by tomtom
Süni wrote:
Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.

nem okoskodásként, de osztom süni úr álláspontját.
A súrlódási erő a súrlódási együttható (μ) és a nyomóerő szorzatával egyenlő , tehát a felület nagysága nem befolyásolja a súrlódási erőt.
az viszont könnyen belátható, hogy az adott súrlódási erő (amire képes a rendszer) az erőkar -tárcsaátmérő /2- nagyságától függően a fék nyomatékát (hatását) alapvetően (!) határozza meg.
lehet belerakni 50 dugattyút is 100 db betéttel, tökre fölös. a fizika az fizika.