Megszakító nélküli gyújtás

mindenféle kapcsolódó technikai kérdés, megoldások, ötletek...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

User avatar
Zool
márokosanistudnézni
Posts: 65
Joined: Sun Dec 05, 2004 1:57 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Salgótarján
Contact:

Megszakító nélküli gyújtás

Post by Zool »

Van az autóhoz megszakító nélküli elosztóm, van hozzá erősítő modulom is. Ami hiányzik az a bekötéséhez szükséges kábelek (ez orvosolható egy kapcsolási rajz segítségével), az előtét ellenállás továbbá a gyújtótrafó.

Főként a trafóval kapcsolatban lenne kérdésem. A Haynes leírásban az áll, hogy nagyobb kimeneti feszültsége van, mint a megszakítós rendszer trafójának. A kérdésem az lenne, hogy milyen trafót lehet használni? Maradhat a régi, vagy inkább cseréljem?
A Bárdi honlapján a webáruházukban néztem, hogy az összes motorhoz ugyanaz a cikkszámú trafó van, kivéve a 2.8i-hez, az meg másfélszer annyiba kerül mint a többi. Ha veszek tőlük, akkor a 2.8i-hez valót vegyem? Esetleg más autó trafója jó, ami nem 12e Ft hanem kicsit olcsóbb? Bontóban nézzek szét esetleg, vagy ez olyan alkatrész amit nem éri meg használtan venni?

A másik kérdésem az előtét ellenállással kapcsolatos a leírásban az van, hogy a megszakító nélküli gyújtásnál 8V kell a tekercsnek szemben a megszakítós cucc 7V-jával. Szal elméletileg most nekem kisebb ellenállás kellene. Ezt hogy lehet megoldani?
.: Zool :.
User avatar
Midnight Blue
nemleszgondhasegítis
Posts: 133
Joined: Tue Jun 07, 2005 11:48 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Tatabánya

Post by Midnight Blue »

Nyugodtan használhatod a régi trafót . Nekem is igy van. Legalábbis , ha jól értettem a problemát. De még biztos más is mond rá valamit.
Az Isteni Capri !
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Post by Bogyo28 »

Midnight Blue wrote:Nyugodtan használhatod a régi trafót . Nekem is igy van. Legalábbis , ha jól értettem a problemát. De még biztos más is mond rá valamit.
Működni működik vele, de adódhatnak problémák télen hidegben iditozásnál pl. Szerintem érdemes lecserélni a trafót egy elektromos gyujtáshoz valósi trafóra, ha emlékeim nem csalnak az kék szinü mig a normál az fekete. Bontóban érdemes szétnézni, granada taunus sierra mind szóba jöhet, meg az ujjabak is amik elektromos gyujtással mennek. Szerintem 2000 ft körül kapsz belevalót.

Kapcsolási rajzot és leirást találsz az oldalon pdf-ben, van belöle még magyar nyelvü is, még a kábel szineket is megtalálod benne. 4 vezeték kell a fullos bekötéshez, ha esetleg valami nem világos akkor szolj segítek szivesen. Mivel gondolom a jelado és a doboz közötti kábelek és csatlakozók hiányoznak neked, ezért jobban jársz, ha veszel autosboltban egy 4-es és egy 6-os csatlakozopárt (késes csatik vannak benne, mindkét fele kábelre szerelhető), levágod a gyári csatit és ezt felteszed helyette. Igy mindent egyszerüen be tudsz kábelezni, de ha kell könnyen szét is tudod szedni, mint a gyári csatikat.

itt van róla kép hogy mire gondolok:

Image

Image
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Zool
márokosanistudnézni
Posts: 65
Joined: Sun Dec 05, 2004 1:57 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Salgótarján
Contact:

Post by Zool »

Kösz szépen Bogyó a felvilágosítást! :wink:
Megpróbálok keríteni bontott trafót, de lehet hogy nem jön össze, mert összesen asszem 2 db bontó van itt a környékünkön ahol javarészt régi keleti autókat szednek szét. A csatlakozónak is utánanézek, de ez is elég meredeknek tűnik itt.
Komolyan mondom Salgótarján olyan, mintha nem is ebben az országban lenne, ha valami speciálisabb cuccot akar venni az ember, akkor esélytelen a dolog. Tegnap nem kaptam sehol gyújtáskábel készletet, rendelésre hoznak 3-4 nap múlva, meg pár hete próbáltam venni sima egyszerű mono 500k-s potikat a gitáromba és egyszerűen nem lehet itt nálunk kapni - ahol lett volna ott is 1 hét szállítás + a tekerő része olyan hogy csak jelentős faragás árán mentek volna rá a gitárom tekerő gombjai - így kénytelen voltam neten megrendelni extra áron a cuccot. Szal igy mennek a dolgok itt sajna :?
A kapcsolási rajzot megtaláltam a weblapon, abból talán menne a bekötés, bár nem én csinálnám mert elég homály vagyok még az autószereléshez :)
Miért csak 4 vezeték kell? A leírásban 6 van.
.: Zool :.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Post by Bogyo28 »

Zool wrote:Kösz szépen Bogyó a felvilágosítást! :wink:
Megpróbálok keríteni bontott trafót, de lehet hogy nem jön össze, mert összesen asszem 2 db bontó van itt a környékünkön ahol javarészt régi keleti autókat szednek szét. A csatlakozónak is utánanézek, de ez is elég meredeknek tűnik itt.
Komolyan mondom Salgótarján olyan, mintha nem is ebben az országban lenne, ha valami speciálisabb cuccot akar venni az ember, akkor esélytelen a dolog. Tegnap nem kaptam sehol gyújtáskábel készletet, rendelésre hoznak 3-4 nap múlva, meg pár hete próbáltam venni sima egyszerű mono 500k-s potikat a gitáromba és egyszerűen nem lehet itt nálunk kapni - ahol lett volna ott is 1 hét szállítás + a tekerő része olyan hogy csak jelentős faragás árán mentek volna rá a gitárom tekerő gombjai - így kénytelen voltam neten megrendelni extra áron a cuccot. Szal igy mennek a dolgok itt sajna :?
A kapcsolási rajzot megtaláltam a weblapon, abból talán menne a bekötés, bár nem én csinálnám mert elég homály vagyok még az autószereléshez :)
Miért csak 4 vezeték kell? A leírásban 6 van.
ha kell trafó meg csati beszerzem itt neked és leküldöm postán, te meg átutalod az árát és jóidőt....

azért irtam 4 vezetéket, mert hogy annyi hiányzik neked. 3 vezeték ebböl a gyujtáselosztó és az elektronika között van, ott nem gond a bekötés. Kell egy vezeték a biztitábla szélső üres csatijáról (gyujtás plusz), meg egy vezeték a trafó plusz oldaláról, meg be kell kötni a zöld vezetéket a trafó minusz lábára. ez elvileg ugy van megoldva (ha gyári még a köteged), hogy a trafo alatt van egy csati arra megy most a megszakito, oda kell rádugni, és akkor a fordszámmérö is meg van oldva egyböl...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

:-)

Az ellenállást meg hagyd ki!

Nekem sem volt és pöccre indul mindíg. nem hiányzik Neki :-)
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Post by Bogyo28 »

Blant wrote::-)

Az ellenállást meg hagyd ki!

Nekem sem volt és pöccre indul mindíg. nem hiányzik Neki :-)
Az elllenállás bele van építve a kábelkötegbe, ha szétszede a koteget, egy kb 60 cm-s darabon a vezeték átvált egy szürke szinü vezetékre, amin belül ellenállás huzal van, a huzalon valami hőtürő szigetelö anyag és a szürke müanyaqg köpeny. Ezt kár kivágni a kábelkötegből, mert hamar kinyirhatod vele a trofódat. Szerintem Blant szem vágta ki a kötegböl és potolta sima vezetékkel, csak nem volt neki a trafó elött ellenállás, és azt hitte hogy már kiszedték belőle. Láttam más autót ahol ugy volt ez megoldva, hogy a trafó elött egy porcelánházal ellenállás, de szerencsére a capri nem ilyen, Hans-ék a kábelkötegbe eldugták az ellenállást, nehogy kibarbálkodják a hozzá nem értő szakik.

Az ellenállás egyébként azért van benne, mert maga a trafó menet közben 8-10 volt környékén üzemel, amig járó motornál 14.4 volt szokott lenni a rendszerben. Amikor indítózól, akkor leesik egy kicsit a feszültség az aksiban és ezért az egész rendszeren. Ilyenkor az ellenállás megkerülésével jut feszültség a trafóra, és igy érik el hogy indítózás közben is a trafó üzemi feszültséget (8-10 volt) kap. Tehát nem egy hülye dolog, egyszerü mint a faék. Ha nem lenne az ellenállásos megoldás , indítózáskor van kb 9 volt, arról alig lenne szikra, menet közben meg a 14 voltról tulhajtaná a trafót, ezért kell az ellenállat. Az elektromos gyujtásnál is azért van egy sima pozitiv és egy inditozás pozitiv bekötve a dobozba, hogy az elektronika tudja mikor kell jobban megküldeni a trafót (inditozáskor), és mikor csak simán jár a moci.
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

Ez egy nagyon szép megfogalmazás. :smt038 :smt038 :smt038
Ford Capri MkI Essex
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

Én nem tudtam, hogy erre való. Azt hittem más a szerepe. Ez elég gázul hangzik, mert nekem szerintem tényleg nincs ellenállásom. Mikor építettük be az új mocimat a K-jet cuccaimhoz tartozó kábelkötegemen volt ellenállás, de az kék volt és nem építettük be. És szerintem a mostaniba tuti nincs, de Bogyó megnézhetnéd, ha eccer összefutunk, mert kiváncsi vagyok. Nem én szedtem ki az igez, de mivel az enyém sztem úgy lett átalakítva elektromosra megszakítósról ezért lehet, hogy télleg nincsen benne :oops:
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
User avatar
Zool
márokosanistudnézni
Posts: 65
Joined: Sun Dec 05, 2004 1:57 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Salgótarján
Contact:

Post by Zool »

Bogyó nagyon vágod a témát :) Ahogy néztem a leírásban, az elosztónál 3 vezeték megy ebből egyik a földelés, a másik kettő meg menne az elosztó tekercséhez. Na ennek a két vezetéknek a csatlakozása (azaz, hogy az elektronika 2 vezetéke, és az elosztó 2 vezetéke) mindegy hogy hogy van? Én arra gondolok, hogy mindegy, hiszen az elosztó nem egyenfeszt generál, hanem válatkozót, aminek nincs polaritása.
A többi elég egyértelmű a leírásod alapján :)

Ha tudnál szerezni trafót és csatikat, az nagyon jó lenne, mert itt nálunk nem lehet kapni (1 bontó van, de az is olyan, hogy egy családi ház kertje, ahol összesen vagy 2-3 autó van, meg kb. 1 garázsba benyomva a cuccok), csatlakozót meg 3 helyen kérdeztem, sehol nem tudnak adni :(

Gondolom a csatlakozók ilyen párszáz Ft-os tétel, de a trafó ára gondolom azért több. Ha találsz valahol, akkor csak úgy vedd meg légszi, hogy ha összeségében (csatikkal együtt) nem több mint 5-6000 Ft, sajna ennyit tudok most csak rászánni ebben a hónapban, mert kellene még elosztó fej is mert nem a legjobb állapotban van az ami itt van most nálam, azt néztem a Unix honlapján, hogy lehet rendelni 4200 Ft-ért. Szal így lenne kb 10e Ft, amit rá tudok szánni erre a dolgora most.
Szóval ha meg tudod venni nekem ilyen árban ezeket, akkor szólj és átutalom a pénzt a számládra, aztán ha jössz Te is a Ford majálisra, akkor ott tudunk találkozni, és úgy nem kell postázni a cuccot.
.: Zool :.
User avatar
driver
akárhozzáisnyulhatvalamihez
Posts: 291
Joined: Sun Dec 26, 2004 6:39 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Szigethalom

Post by driver »

Ha Bogyonak nem lenne cucca, akkor van 2.8 i gyári trafom, jo állapotu osztofedelem, és talán csati egy része.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Post by Bogyo28 »

driver wrote:Ha Bogyonak nem lenne cucca, akkor van 2.8 i gyári trafom, jo állapotu osztofedelem, és talán csati egy része.
Nekem nincs trafóm, ugyhogy mondj egy árat a trafóra. A csatikat én megveszem, és akkor a ford-talira már egy kész gyujtást kaphat Zool. Ha kell olcson elosztófedél és rotor ujban, azt is tudok, vagy ad Driver használtat.

A vezetékeknél egyébként nem mindegy hogy ki és hova, de elméletileg az osztofej és a dobozon megegyeznek a szinek, tehát nem nehéz összehozni a dolgot....
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Zool
márokosanistudnézni
Posts: 65
Joined: Sun Dec 05, 2004 1:57 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Salgótarján
Contact:

Post by Zool »

Driver a trafó érdekelne, az elosztófedél mennyire új állapotú illetve mennyiért adnád ezeket? Emellett az is érdekelne, hogy Bogyó mennyivel tudsz olcsóbban szerezni elosztófedelet illetve rotort? (én a Unixnál 4267-ért látok elosztófedelet és 677-ért rotort)

Úgy szeretném összehozni a dolgot, hogy minél olcsóbb legyen, viszont megbízható is legyen emellett, szal ha nem sokkal zsebbe-nyúlósabb az új elosztófedél+rotor megoldás, akkor azt venném meg de sztem trafót nem tudok újat venni mert azt elég drágán mérik sajna.

Amúgy ilyen megszakító nélküli gyújtásrendszer hány féle volt? Mert nekem marhára nem úgy néz ki a cucc mint pl. a Haynes könyvben (főleg a rotor és az elosztófedél nem, de belül a triggerelő rész is más), illetve ahogy néztem van ahol csatolós elosztófejet árulnak, van ahol meg csavarosat. Nekem kék színű az elosztófedél és csavaros, továbbá van még egy fém (lemez) burkolat is körülötte.
Itt egy kép róla:
Image

Image
.: Zool :.
User avatar
driver
akárhozzáisnyulhatvalamihez
Posts: 291
Joined: Sun Dec 26, 2004 6:39 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Szigethalom

Post by driver »

Én kétféle elosztót ismerek, az egyik a kék fedelű csavaros amit te is irtál az a gyári motorcraft gyujtás, nagyon jo csak elavult.
A másik a Bosch rendszerü, barna fedéllel, oldalán a két pöcökkel, küllemre olyan mint a megszakitos, csak ebből három vezeték jön ki és a végén a csati.A lényeges különbség belül van mert ez az utobbi már jobb.
A műszaki tartalmat majd Bogyo mester ecseteli.
A trafót megkapod jelképes összegért pl 1000 és vegyél uj fedelet meg rotort.
User avatar
Zool
márokosanistudnézni
Posts: 65
Joined: Sun Dec 05, 2004 1:57 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Salgótarján
Contact:

Post by Zool »

driver wrote:Én kétféle elosztót ismerek, az egyik a kék fedelű csavaros amit te is irtál az a gyári motorcraft gyujtás, nagyon jo csak elavult.
A másik a Bosch rendszerü, barna fedéllel, oldalán a két pöcökkel, küllemre olyan mint a megszakitos, csak ebből három vezeték jön ki és a végén a csati.A lényeges különbség belül van mert ez az utobbi már jobb.
A műszaki tartalmat majd Bogyo mester ecseteli.
A trafót megkapod jelképes összegért pl 1000 és vegyél uj fedelet meg rotort.
Nekem a Motorcraft van, a fedélre meg a vákuumos rész borítására is rá van nyomva a felirat. De gondolom még úgy is, hogy ez az elavultabb a kétféle verzió közül, még mindig jobb mint a megszakítós gyújtás. A trafót köszönöm szépen, tényleg elég jelképes az összeg :smt002 20-21-én Te is jössz a talira? Ha igen, akkor hozd majd oda el légyszi és leboltoljuk (meg egyre több sörrel jövök :))
.: Zool :.
Post Reply