Hengerfej,szelepek.....

mindenféle kapcsolódó technikai kérdés, megoldások, ötletek...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

User avatar
Pudva
rengetegetirogatide
Posts: 2543
Joined: Mon Feb 28, 2005 4:59 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Nyóc + a Tizenhárom
Contact:

Post by Pudva »

tomtom wrote:...OKOSABB VAGY , MINT EGY ÁRAMLÁSTANKUTATÓ?

ui: szeritem a gyári leömlő ránézésre is szar, de lehet, hogy vmi áramlástankutató tudatos méretmódosításainak kézjegyét viseli magán azon okból, hogy az anyagspórolás (vagy egyéb titkos ok) miatti kipuffrendszerhiányosságokat lekompenzálja.

csillárom hajj!!
:laza:
Hijába tudnak ezek az "orosz" mérnökök ;)
'80 Ford Capri Mk III. V6 2.8
'94 Ford Escort Mk Vb 1.4 CLX
-= Az utcának az a színfoltja, kinek van egy FORD-ja =-
.: DayWalker :.
.: family rosso :.
User avatar
DavidMolnar
akárhozzáisnyulhatvalamihez
Posts: 307
Joined: Fri Apr 13, 2007 11:42 am

Post by DavidMolnar »

Én annyit tennék hozzá a kipuff részéhez, hogy a Pinton lecseréltem a klasszikus 4-1 leömlőt+csonkot a Sierra 4-2-1 rendszerére és szarabb lett a nyomatékleadása a gépnek.
Image
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

Érdekes és jó, amit írsz a leömlőkről és logikus. Ha jól értem a kipufogóleömlőkről beszélsz. Amit én írtam fentebb, az ezek szerint csak akkor igaz, ha pl egy sor 4 nem ikresített, hengerenkénti kipuff járataihoz készül hengerenkénti leömlő (ilyet már látam is Caprin. olyan volt, mint egy fonott kalács, hogy egyforma hosszúak legyenek, és így mindegyikben kb 2puppanatnyi gáz fér el (legalábbis amit mondasz, annak alapján ugye így határozzák meg az átmérő függvényében a hosszát a daraboknak. És persez ezek szerint a v6-nál, ahol 2 hengernek mindkét hengersoron iker kimenete van, azoknál ez nem jó. Na ez utóbbiban már nem értek egyet, mivel nem egyszerre lő a 2 henger, így nem kerül az ikerkimenetről lejövő csőbe eccerre pl2x2 adag gáz. És ahogy nézem szeritem kb pont 1forma hosszú a 2 csődarabom. Egyébként Karkus csinálta és igen elégedett vagyok vele.
Mi a véleményed?
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Post by tomtom »

Blant wrote:Érdekes és jó, amit írsz a leömlőkről és logikus. Ha jól értem a kipufogóleömlőkről beszélsz. Amit én írtam fentebb, az ezek szerint csak akkor igaz, ha pl egy sor 4 nem ikresített, hengerenkénti kipuff járataihoz készül hengerenkénti leömlő (ilyet már látam is Caprin. olyan volt, mint egy fonott kalács, hogy egyforma hosszúak legyenek, és így mindegyikben kb 2puppanatnyi gáz fér el (legalábbis amit mondasz, annak alapján ugye így határozzák meg az átmérő függvényében a hosszát a daraboknak. És persez ezek szerint a v6-nál, ahol 2 hengernek mindkét hengersoron iker kimenete van, azoknál ez nem jó. Na ez utóbbiban már nem értek egyet, mivel nem egyszerre lő a 2 henger, így nem kerül az ikerkimenetről lejövő csőbe eccerre pl2x2 adag gáz. És ahogy nézem szeritem kb pont 1forma hosszú a 2 csődarabom. Egyébként Karkus csinálta és igen elégedett vagyok vele.
Mi a véleményed?
igazad van, hogy nem kerül az ikerkimenetről lejövő csőbe eccerre pl2x2 adag gáz, sőt logikusan végiggondolva (ill. beszéltem a kipuffos cimbivel, mert utoljára 1.5 éve témázgattunk elméleti síkon ezen), pont, hogy egyformának kell lennie.
:oops:
ezúton is mea culpa, mea maxima culpa. nem is én hanem a cimbi emlékezett jól, hogy a gyárival pont az a baj, hogy nem egyformák a hosszok, nálam inkább az csapta ki a biztit, hogy az egyiket (a sziámit) felbővíttitek a másikat nem.
ájdontnóhúízmrKarkus, de, evés a pudingteszt, ha jók a motor menettulajdonságai, ill. csudi a fogyasztás, akkor rosszat biztos nem tett vele a jóember.
szóval mégeccer: bocsi, ha hüleséget írtam, de el kell ismernetek nagyon jópofa volt
:)
User avatar
Pudva
rengetegetirogatide
Posts: 2543
Joined: Mon Feb 28, 2005 4:59 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Nyóc + a Tizenhárom
Contact:

Post by Pudva »

Szerintem is jópofa volt azért is "ugattam bele" :)

Mr. Karkus az eggyik ismert Budapesti kipufogó készítő, több embernek is csinált már itt kipuffot és meg voltak/vannak vele elégedve.
'80 Ford Capri Mk III. V6 2.8
'94 Ford Escort Mk Vb 1.4 CLX
-= Az utcának az a színfoltja, kinek van egy FORD-ja =-
.: DayWalker :.
.: family rosso :.
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

De srácok, az lehet, hogy nem egyszerre megy az ikercsövön két hengerből a gáz, de itt századmásodpercekröl van szó, hogy a búsba ne lenne baj a sziámi kipuff?
Egy hengerből távozó gáz még sehol sem tart mikor seggberakja a másikból kijövő. Ott torlodnak egymáson.
Minden "normális" motornál egy hengert egy torok táplál és egy cső vezeti el a gázt.
Az én leömlőm kb 40es belső átmérőjű, ez kb 1300mm2 ad. Ennek a duplája, 2600mm2 kéne a sziámihoz, hogy kényelmesen elférjenek a gázok, ez kb 60as csővel lehetne elérni, de akkorát meg nem lehet tudtommal felrakni, nem fér el a csavaroktol.
Parasztlogikával igy gondolom, aztán lehet nem igy működik a valóságban.
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

gigford wrote:De srácok, az lehet, hogy nem egyszerre megy az ikercsövön két hengerből a gáz, de itt századmásodpercekröl van szó, hogy a búsba ne lenne baj a sziámi kipuff?
Egy hengerből távozó gáz még sehol sem tart mikor seggberakja a másikból kijövő. Ott torlodnak egymáson.
Minden "normális" motornál egy hengert egy torok táplál és egy cső vezeti el a gázt.
Az én leömlőm kb 40es belső átmérőjű, ez kb 1300mm2 ad. Ennek a duplája, 2600mm2 kéne a sziámihoz, hogy kényelmesen elférjenek a gázok, ez kb 60as csővel lehetne elérni, de akkorát meg nem lehet tudtommal felrakni, nem fér el a csavaroktol.
Parasztlogikával igy gondolom, aztán lehet nem igy működik a valóságban.
:-) Jó Gigford!

Mi most itten a Tomtom úrral a kipufogóleömlőcsövek hosszán bazseváltunk, megjegyzem Tomtom úr vlóban szellemes volt és
konszenzusra is jutottunk :-) Azt senki nem mondta, hogy a sziámi kimenet a HENGERFEJEN az nem gáz! dehogynem! viszont mivel mondjuk
tegyük fel 6000rpm-nél másodpercenként 5 ször pufog ki egy henger... tehát 2 tized másodpercenként. így a századmásodpercek némileg tulzás.
Ettől persze még mindíg gond a sziámi, de ha meggondolod, akkor a gáz, ahogy bekerül a rendszerbe, úgy távozik is, különben vagy felrobbanna a
kipuff, vagy megállna a motor. tehát szerintem sok múlik a rendszer ellenállásán, a folytáson. Az minél kisebb, annál kisebb gond a sziámi
torok, bár valszeg a sziámis hengereken mindíg nagyobb lesz a folytás.
valamivel, deminnél kisebb a kipuff rendszer ellenállása, annál kevésbé érvényesül a különbség. Ha asszimetrikusan portolod a kipuf járatokat a
sziámis javára az amúgy szerintemsem hülyeség, talán az sem, hogy érdemes a sziámis kimenetről lejövő csövet nagyobbra hagyni átmérőbe,
de pontos számítás nélkül nem tudom van-e értelme belemenni.

Nyilván halmozódik aprobléma a 4 torkú szívórésszel a K-jetnél. Ezért nyomom én EFI-vel, mert ott legalább a szívó oldalon van rendes
légöblítés. Röhej megjegyzem, hogy az EFI-s szívósornál ugye hengerenként van szívójárat, egy járat mégis sokkal nagyobb, mint a k-
jetesen :-)
Ami méeg engem zavar, hogy én twinturbósítani tervezem majd a mocit.
Vajon akkor újra össze kell hoznom a kipufogókimeneteket egy közös gyűjtőb, hogy egyszerre fújják a turbót? Az vajon mit tesz majd hozzá a kérdéshez :-)
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
Iván

Post by Iván »

turbónál elfelejtheted a sziámit....meg a külön leömlőket.az összeset egybe kellhozni hogy folyamatosan egyenletes legyen a turbó meghajtása.
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

Én is így sejtem, bár szerintem pont le fogom szarni, akkor, hogy milyen a kivezetés :-) Azon parázok majd, hogy ne csavarja szét a kasznyit :twisted:
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Post by tomtom »

Blant wrote:
gigford wrote:De srácok, az lehet, hogy nem egyszerre megy az ikercsövön két hengerből a gáz, de itt századmásodpercekröl van szó, hogy a búsba ne lenne baj a sziámi kipuff?
Egy hengerből távozó gáz még sehol sem tart mikor seggberakja a másikból kijövő. Ott torlodnak egymáson.
Minden "normális" motornál egy hengert egy torok táplál és egy cső vezeti el a gázt.
Az én leömlőm kb 40es belső átmérőjű, ez kb 1300mm2 ad. Ennek a duplája, 2600mm2 kéne a sziámihoz, hogy kényelmesen elférjenek a gázok, ez kb 60as csővel lehetne elérni, de akkorát meg nem lehet tudtommal felrakni, nem fér el a csavaroktol.
Parasztlogikával igy gondolom, aztán lehet nem igy működik a valóságban.
:-) Jó Gigford!

Mi most itten a Tomtom úrral a kipufogóleömlőcsövek hosszán bazseváltunk, megjegyzem Tomtom úr vlóban szellemes volt és
konszenzusra is jutottunk :-) Azt senki nem mondta, hogy a sziámi kimenet a HENGERFEJEN az nem gáz! dehogynem! viszont mivel mondjuk
tegyük fel 6000rpm-nél másodpercenként 5 ször pufog ki egy henger... tehát 2 tized másodpercenként. így a századmásodpercek némileg tulzás.
Ettől persze még mindíg gond a sziámi, de ha meggondolod, akkor a gáz, ahogy bekerül a rendszerbe, úgy távozik is, különben vagy felrobbanna a
kipuff, vagy megállna a motor. tehát szerintem sok múlik a rendszer ellenállásán, a folytáson. Az minél kisebb, annál kisebb gond a sziámi
torok, bár valszeg a sziámis hengereken mindíg nagyobb lesz a folytás.
valamivel, deminnél kisebb a kipuff rendszer ellenállása, annál kevésbé érvényesül a különbség. Ha asszimetrikusan portolod a kipuf járatokat a
sziámis javára az amúgy szerintemsem hülyeség, talán az sem, hogy érdemes a sziámis kimenetről lejövő csövet nagyobbra hagyni átmérőbe,
de pontos számítás nélkül nem tudom van-e értelme belemenni.

Nyilván halmozódik aprobléma a 4 torkú szívórésszel a K-jetnél. Ezért nyomom én EFI-vel, mert ott legalább a szívó oldalon van rendes
légöblítés. Röhej megjegyzem, hogy az EFI-s szívósornál ugye hengerenként van szívójárat, egy járat mégis sokkal nagyobb, mint a k-
jetesen :-)
Ami méeg engem zavar, hogy én twinturbósítani tervezem majd a mocit.
Vajon akkor újra össze kell hoznom a kipufogókimeneteket egy közös gyűjtőb, hogy egyszerre fújják a turbót? Az vajon mit tesz majd hozzá a kérdéshez :-)
nemtom, de, ha netán sikerülne a nullához tartó folytást létrehozni, mit szólna hozzá kipuffszelep Úr?
bár ez versenyautó kategóriában nem szempont. kinek mi a heppje.
:smt102
a torlódásról annyit, hogy nem is tudom, talán a h-pipe működik úgy, mint egy "negatív turbo", azaz az egyik ütem ürítése a mozgása által szívja a következőt. :smt017 (persze nekünk nem ez van)

de figyu má'!
ha jól tudom van itt regisztrálva gépjárműmérnök, ha jól emlékszem. ha olvasod kedves márkatárs a fenti diskurzust és, ha már ott tartasz a tankönyvbe, vagy már tovább, lécci szólj már hozzá, ne csak kuncogj a lelkes amatőrökön! :nana: :P
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

Blant wrote:
de ha meggondolod, akkor a gáz, ahogy bekerül a rendszerbe, úgy távozik is, különben vagy felrobbanna a
kipuff, vagy megállna a motor. tehát szerintem sok múlik a rendszer ellenállásán, a folytáson.
Ez az, hogy nem tud olyan gyorsan távozni egy henger gáza a teljes rendszerből, hogy a másik hengeré ne érné utol. Torlodnak a gázok, nem áll le a moci attol és nem is robban fel, egyszerűen visszafogja a motort.

Jol mondod, hogy a kipuff méretezése külön tudomány, főleg akkor ha fogyasztás, hang is előtérbe kerül, különösen szivó motornál van nagy szerepe.
Top fuel dragstereknél nem variálják túl az biztos :)
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

A turbositáshoz annyit, hogy még egy sor4et is megturbozni is elég szopó tud lenni, főleg olyat ami nem turbos gyárilag és ugy kell szorakozni mig belővi az ember, megirni hozzá a progit, egyéb kismillio probléma.

A leggyorsabb Fordos kishazánkban(Szabyk) Zetec turboval versenyez, pár dolgot intéztem neki, telefonáltam idekinn párat, iszonyat mi lovéba van egy sor4 is(persze ő profi kategoria) nemhogy mennyibe lehet egy v6ot megfujni 2 turboval.
Persze lehet "kispénzből" is csinálni, de előbb utóbb szétfossa magát és nem lesz tartós.

Azt ajánlom, mielőtt megveszed az első alátétet nagyon informálodj körbe mi mennyibe lesz a projekthez, leömlőtöl kezdve a turbokon át injektorok, ki fogja megirni a progit, mennyiért stb. Kis nyomással nem éri meg épiteni twinturbot, ha meg nagy nyomással, akkor kell kovidugo acálhajtokar és hosszú a lista nagyon...

Nem tudom a konkrét okokat, de Rombolo turbosa is behalt de hogy ne menjünk messzire Nitro se az első turbot használja, Sunya mocijában is elolvadt a dugo. Ha bármin spórolsz és nincs tapasztalat mit hogyan kell, rengeteg a tanulópénz mig eljutsz oda hogy tartós, erős turbos autod legyen.
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

Mivel 2-3 év múlva lesz a dolog aktuális még nem nagyon parázom ezen. Túl nagy nyomást nem tervezek. a kovácsolt dugók meglesznek mindenképpen. s többit meg meglátjuk. nem a csillagos ég a cél, hanem 260-max 280LE. nem jártam még körbe a témát, csak tervezgetek. Akkor fogok bele, ha a pénz nem lesz akadály.
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
User avatar
Nitrobuster
egyedülisszerelhet
Posts: 728
Joined: Fri Dec 03, 2004 7:41 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Nitrobuster »

gigford wrote:A turbositáshoz annyit, hogy még egy sor4et is megturbozni is elég szopó tud lenni, főleg olyat ami nem turbos gyárilag és ugy kell szorakozni mig belővi az ember, megirni hozzá a progit, egyéb kismillio probléma.

A leggyorsabb Fordos kishazánkban(Szabyk) Zetec turboval versenyez, pár dolgot intéztem neki, telefonáltam idekinn párat, iszonyat mi lovéba van egy sor4 is(persze ő profi kategoria) nemhogy mennyibe lehet egy v6ot megfujni 2 turboval.
Persze lehet "kispénzből" is csinálni, de előbb utóbb szétfossa magát és nem lesz tartós.

Azt ajánlom, mielőtt megveszed az első alátétet nagyon informálodj körbe mi mennyibe lesz a projekthez, leömlőtöl kezdve a turbokon át injektorok, ki fogja megirni a progit, mennyiért stb. Kis nyomással nem éri meg épiteni twinturbot, ha meg nagy nyomással, akkor kell kovidugo acálhajtokar és hosszú a lista nagyon...

Nem tudom a konkrét okokat, de Rombolo turbosa is behalt de hogy ne menjünk messzire Nitro se az első turbot használja, Sunya mocijában is elolvadt a dugo. Ha bármin spórolsz és nincs tapasztalat mit hogyan kell, rengeteg a tanulópénz mig eljutsz oda hogy tartós, erős turbos autod legyen.
Mondjuk szerencsére nekem csak a turbok repkedtek a pinto a mai napig működik. A turbok védelmébe csak annyi, hogy a kkk másfél évig volt a kocsiba 13000km-ment, de a sok illegált nem igazán szerette. De egy sima felújító szettel újra munkára lehetett bírni. A garett az ingyen volt és egy találkozót kibírt(cirka 130km) :D Egyébként relatíve kevés pénzből elég erős kis mocit lehet faragni a capriba. Csak nem a legjobb megoldás a régi 12v-s motort hergelni.
1978 MkIII LimaTI AiResearch T3 boosting 0,7bar
User avatar
Blant
nagyonsokatirogat
Posts: 1352
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:24 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Post by Blant »

Nitrobuster wrote:
Csak nem a legjobb megoldás a régi 12v-s motort hergelni.
Hát sajna itt bejönnek az érzelmek és az ésszerűség nem igen játszik. Sosem tuddtam és nem is akartam a V6 mellett sok észérvet letenni. Csak egyszerűen én azt szeretem :-) :twisted:
A hangom, a rangom tartom pardon
NEM ELADÓ!
A kedvem, a lelkem, a nemem, a szlengem
NEMM ELLADÓÓ

'78 Ford Capri mkIII Ghia 2,8i EFI, az imádott!
'85 Ford Fiesta mkII 1.6D, az Istencsászár, az 5literrel rohangálós, a hidegben is beindulós.
Post Reply