Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Az lenne a kérdésem ,van e valakinek azirányu tapasztalata ,vagy valami kézzelfogható leírása arról ,mennyit csökken az új hengerfejtömítés lehúzás után,példának okáért 1,4 -mm es tömítésnél mi lehet a végméret?
- szszaby
- rengetegetirogatide
- Posts: 4629
- Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Karcag
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Tapasztalatom alapján nem számottevő. Nem mértem még sose, de mivel nem gumiból van sokat nem lapulhat. Kompresszió számításnál nem sokat jelenthet. Normális dugattyú méretnél ha egy tizedet lapul akkor az még 1cm3 sincs. Az meg még a mérési hibán belül is lehet.
Ford Capri MkI Essex
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Megoldottam a kérdést ,levettem egy hengerfejet ,megmértem a tömítést ,számai alapján azonosítottam az eredeti méretét ,és a 2.9 -es tömítés ami eredetileg 1,4 mm az 1,2 re zömül , vagyis a minusz ennél a motornál 2 tized . Nem sűrítési arány számításhoz kell ,2,9 motor ,dugóját 2,8 ra cserélem ,de a bibi ott van hogy a 2,8 dugó 1mm-rel magasabb ,namármost a 2,9 dugatyukiállása 4 tized + az 1mm az 1,4 mm ennyi a tömítés ,de lejön a 2 tized zömülés és itt a bibi . És még 2 tizedet rá kéne hagynom hogy még véletlenül se verjen bele a dugó a hengerfejbe ( korom és egyéb lerakódás ),vagyis 4 tizeddel hosszabb a dugóm mint kéne ,ebből esztergálás lesz !
- tomtom
- egyedülisszerelhet
- Posts: 779
- Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Kaposvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
nincs tapasztalatom ebben, de az esztergálással megváltoztatod a dugó kényesen kialakított "hőelvezetési egyensúlyát". vastagabb tömítés nem játszik?
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
- tau tcII '79 1.6 GT
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Elsődlegesen kéne hogy játszana ,tudsz segíteni 1,8mm kéne 2,8-vagy 2,9 hez ,házilagosan készített nem érdekel.Kérdésedre válaszolva ,-Höelvezetési egyensúly - tudom hogy láttál már 30-40 éves gyári dugattyút ,az akkori öntési ,és utómegmunkálási lehetőségek erősen meglátszanak ,nem beszélve egy esetlegesen mai öntött kisipari dugóról,gondolod akkora behatással lenne egy 4-tizedes csökkentés a palástból ami miatt elolvadna a roszabb hőleadás miatt , nincs kizárva ,de gyanítom az emelt kompresszió miatt előbb leszakítja a gyűrűhornyot tartó gátat ,a rossz dugattyúkialakítás miatt ,mint hogy elolvadjon ,De mivel felvetetted a kérdést ,kettévágok egy dugót ,és jobban megvizsgálom a szerkezetét.tomtom wrote:nincs tapasztalatom ebben, de az esztergálással megváltoztatod a dugó kényesen kialakított "hőelvezetési egyensúlyát". vastagabb tömítés nem játszik?
- gridoux
- nemleszgondhasegítis
- Posts: 143
- Joined: Fri Dec 09, 2011 11:22 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Miskócz
- Contact:
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Ha kettévágtad, posztolj kérlek egy fotót róla, hadd tanuljunk.White Shark wrote:... ,kettévágok egy dugót ,és jobban megvizsgálom a szerkezetét.
Ford és MK1 - mert szeretem :)
Capri MK1 1970 1,6 OHV - a beteljesült ígéret
Granada MK1 1975 2,8 V6 - a rehabili
Capri MK1 1970 1,6 OHV - a beteljesült ígéret
Granada MK1 1975 2,8 V6 - a rehabili
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Nem szeretek sokat tökölni és kíváncsi is vagyok ,már ketté is vágtam ,de feltölteni nem tudom ,a gyerek elvitte az átjátszókábelt egy hete ,nemsokára hozom alapon ,azóta is hozza .Örülnék ha Geri is olvasná a beszélgetést ,és ha csak röviden is ,de véleményezné.
- Bogyo28
- Überführer
- Posts: 5459
- Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Budapest-Budakalász
- Contact:
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
White Shark wrote:Elsődlegesen kéne hogy játszana ,tudsz segíteni 1,8mm kéne 2,8-vagy 2,9 hez ,házilagosan készített nem érdekel.Kérdésedre válaszolva ,-Höelvezetési egyensúly - tudom hogy láttál már 30-40 éves gyári dugattyút ,az akkori öntési ,és utómegmunkálási lehetőségek erősen meglátszanak ,nem beszélve egy esetlegesen mai öntött kisipari dugóról,gondolod akkora behatással lenne egy 4-tizedes csökkentés a palástból ami miatt elolvadna a roszabb hőleadás miatt , nincs kizárva ,de gyanítom az emelt kompresszió miatt előbb leszakítja a gyűrűhornyot tartó gátat ,a rossz dugattyúkialakítás miatt ,mint hogy elolvadjon ,De mivel felvetetted a kérdést ,kettévágok egy dugót ,és jobban megvizsgálom a szerkezetét.tomtom wrote:nincs tapasztalatom ebben, de az esztergálással megváltoztatod a dugó kényesen kialakított "hőelvezetési egyensúlyát". vastagabb tömítés nem játszik?
a Cometic lapján ugyan nem találtam 2.9-re tömítést, de elég sok autóban van itthoni kisipari lemezes tömítés, és bírja a turbót is simán. lehet én erre indulnék el...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."
...A Xikla...
1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."
...A Xikla...
1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
- Geree
- szerszámadogató
- Posts: 34
- Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Budapest
- Contact:
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Számomra, érzésre soknak tűnik a 0.2mm zömülés, pláne ilyen (vékony) kiindulási vastagság mellett. De a kérdés itt most tudom, hogy nem ez. A dugó és a HF között a 0.2mm-es távolságot én meglehetősen keveslem; főleg, ha azt mondom, hogy a dugótető nagy terhelésnél 300°C fölé is megy. Ebből pedig már számítható a hőtágulása, és esélyes, hogy össze fog verni a HF-el.
Én akkor vagyok nyugodt, ha a dugó FHP-ban, hidegen, legalább 1mm-re van mindentől.
Ráadásul egy ilyen, kád alakú égéstérnél problémásnak érzem, hogy ott, ahol a dugó felett sík a HF, tehát a "kád"-on kívül, az alábbi képen a szelepek feletti részen, sűrítéskor lokálisan olyan nyomáscsúcs alakulhat ki, ami nagyban elősegíti, korábbra hozza a kopogási határt. Ott a két sík felület gyakorlatilag összetapsol minden egyes FHP-on való átforduláskor és ez a lokális nyomáscsúcs okozhat gondot. Én amondó vagyok, hogy a dugóból leesztergálás simán működik, az én mostani motoromban is ilyen van, sőőőt, a készülőben lévő motoromat is eleve egy átalakított, esztergált dugótetővel terveztem összerakni. A kérdés a mérték. Ha teszel fel fényképet, akkor összehozhatjuk, hogy honnan lehet kivenni és mennyit...
Én akkor vagyok nyugodt, ha a dugó FHP-ban, hidegen, legalább 1mm-re van mindentől.
Ráadásul egy ilyen, kád alakú égéstérnél problémásnak érzem, hogy ott, ahol a dugó felett sík a HF, tehát a "kád"-on kívül, az alábbi képen a szelepek feletti részen, sűrítéskor lokálisan olyan nyomáscsúcs alakulhat ki, ami nagyban elősegíti, korábbra hozza a kopogási határt. Ott a két sík felület gyakorlatilag összetapsol minden egyes FHP-on való átforduláskor és ez a lokális nyomáscsúcs okozhat gondot. Én amondó vagyok, hogy a dugóból leesztergálás simán működik, az én mostani motoromban is ilyen van, sőőőt, a készülőben lévő motoromat is eleve egy átalakított, esztergált dugótetővel terveztem összerakni. A kérdés a mérték. Ha teszel fel fényképet, akkor összehozhatjuk, hogy honnan lehet kivenni és mennyit...
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
A palástmagasság 7mm ,azeredeti 2,9 homorú dugó csak 6,4 mm ,ha 6 tizedet vennék le a dugóból akkor lennék az eredeti dugó palástvastagságnál ,a dugattyukiállásom 8tized lenne ,dugattyu -hengerfej között 4-5 tized valószínű.Így mi a véleményed ,a képeden egy erősen köszörült hengerfej látható ,én azeredeti égéstéren nem szándéloztam változtatni ,ezért a képen levőnél az jóval nagyobb .
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
A képen látható dugattyu gyári ,jó minőségű acélbetétes , üzemideje összerakás után versenykörülmények között max 15 perc volt ,tisztán látszik minden képen hol durrant el ,én csesztem el ,eggyel kissebb vezérműtengelyt raktam bele mint megkívánt volna ,nem csörgött nem kopogott ,egyszerűen gyenge vot a dugattyú ,az olajlehúzó gyűrűk alatt nincs semmi tartása .
- Geree
- szerszámadogató
- Posts: 34
- Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Budapest
- Contact:
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Ez csak egy, a netről lopott égéstér, mivel nem találtam V6 égéstérről fényképet.White Shark wrote:A palástmagasság 7mm ,azeredeti 2,9 homorú dugó csak 6,4 mm ,ha 6 tizedet vennék le a dugóból akkor lennék az eredeti dugó palástvastagságnál ,a dugattyukiállásom 8tized lenne ,dugattyu -hengerfej között 4-5 tized valószínű.Így mi a véleményed ,a képeden egy erősen köszörült hengerfej látható ,én azeredeti égéstéren nem szándéloztam változtatni ,ezért a képen levőnél az jóval nagyobb .
De valami hasonló van a V6-ban is, azért bátorkodtam illusztrációként belinkelni.
Amúgy számoltál kompressziót? Mert ez a fajta dugótörés tipikusan nagysűrítésű
motorok kopogásos égésének a következménye szokott lenni. És hiába mondod,
hogy nem kopogott; padlógázon, üveghangon elég nagy a zaj, hogy ne vegye az
ember észre. És nem kell sok neki...
Mechanikailag az öt tized már megnyugtatóbb, mint a két tized, de azért a karos-
székből hátradőlős állapottól még odébb van. Nyisd szét a tolómérőt öt tizedre
és képzeld oda a dugó és a HF közé azt a rést. Öt tizednyi vastag lerakódás még
koromból is összejön a dugótetőn.
Amúgy ha a dugó leggyengébb része az, ahol el is tört; a második leggyengébb
része pedig a dugótető közepe. Nem tudom, hogy ott most mennyi a vastagság,
deha az veszem alapul, hogy a felső gyűrű ca. másfeles, akkor az a dugótető
simán 6-7mm. Egy mm-nyi leesztergálást még el fog bírni, szerintem nem ott fog
megmakkanni.
Egyébként ne felejtsük el, hogy ezt a dugót a gyári motorral járatták le, és ott
kell megfeleljen. Alacsony sűrítéssel, alacsony fordulattal. Ha nagy sűrítésű és
magas(abb) fordulatú motorban használjuk, akkor esélyes, hogy el fog kezdeni
kijönni rajta a gyenge pont. Itt most épp ez. Ja, és nem az a baj, hogy az alsó
gyűrűnél nincs anyag; nem a szoknya szakad le. És ha lett volna anyag, a gyűrű-
gát akkor is leszakadsz volna. Ilyen terhelésre sajnos kell egy kovácsolt, verseny-
dugó.
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
A dugótető 7mm vastag , a kompresszió 14,5 bar volt , és sajnos nem számoltam a melegedéssel ,és azösszekopással , a dugó kialakítása pedig úgy szar ahogy van , az acélbetét csak parasztvakítás ,éppen ott nem tart ahol kéne ,szerencsésebb megoldás lett volna a gyár részéről ha az olajvisszavezető rés helyett csak furatokat alkalmaz ,mint a dízelnél ,így lenne minek megtámasztani alulról a gyűrűhornyokat ,mert most a kétharmada a levegőben lóg . Kovácsol dugattyú csak álom ,az egész projekt ki kell hogy jöjjön a dugó árának töredékéből.A legmeglepőbb hogy az eldurrant motorban csak ez az egy járt így a többi hibátlan,lehet anyaghiba ,nem tudom .
- White Shark
- nagyonsokatirogat
- Posts: 1028
- Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
- ClassicFord klubtag?: Igen
- Location: Székesfehérvár
Re: Hengerfejtömítés korrekció (zömülés )
Akkor ahogy Krisztián is tette ,végeztem egy -két számítást .Mivel a dugattyuátmérőt 3 századdal növelnem kellett ,(ennyi a különbség a 2,9 és a 2.8 között ) a löket ugye maradt ez a 3század különbség közel 2 ccm növekedést eredményezett ,vagyis 2934,94 lesz ezzel a kis változtatással a motor .A hengerfej köböléssel fenntartásaim vannak ,eddigi méréseim nem lettek pontosak ,minden erre használt folyadék a felületi feszültségtől felpuposodott ,nehéz volt eltalálni meddig adagoljam a fecskendővel a folyadékot ,így a mérés csak hozzávetőleges .Más ezt hogy szokta ?