levelboss wrote:Köszi Bogyó az építő benya/gyújtás hozzászólást. Érdekes felvetés, nekem ez magamtól sose jutott volna eszembe.
Meggondolandó a programozható elektromos gyújtás. Ha nem vészes az ára és a programozás, akkor adnék neki esélyt. Egyébként maradnék a gyári Motorcraftnál.
Mit ajánlanál?
ezt az után érdemes kivesézni ha megvan a karbi. ugyanis minden jó gyujtásvezérlés minimum 2 dolgot figyel. a furdulatszám az ugye adott, mert amennyit forog az elosztó, az a motor fordulatszámával egyenesen arányos (pontosan a fele). ez után a gyári megszakítós és az elektromos is vákumot használ, a vákum egy vákumdob segítségével elhúzza a gyujtáselosztó alaplemezét, ezzel tudja változtatni a gyujtás szögét. alapjáraton nagy a vákum, amikor taposod akkor szinte 0, ezzel tudják elérni hogy alapjáraton 10 fok körül legyen ha taposod meg kb 26 fok körül. ez az esetek nagy többségében elég is lehetne, a baj itt azzal van amit már korábban leírtam, hogy ezeket a cuccokat a 70-es években tervezték az akkori benzinhez. nem huzhatták tovább az előgyujtást, mert akkor becsörögne és az nem tesz jót a mocinak. ha megnézel egy régi leírást, ott legtöbbször az alapjárati elögyujtás 6 és 10 fok között volt, míg egy mai inkbább 12 és 16 között. ez nagy részben a benzinből adódik. az előgyujtást egy elosztófejes gyujtásnál a megfelelő helyre tekerni nem nagy dolog, de azzal ha tekered az elosztót akkor az egész gyujtást arrébb rakod, a nagyobb tartományokban is. a gyakorlatban az szokott lenni, ha belövöd hogy jó legyen az alapjárat, akkor a felső tartományokban kevés lesz, vagy pedig fordítva. ezen lehet segíteni egy programozható elektronikával.
ez ugy müködik, hogy a meglevő hall jeladós gyujtáselosztódat tudja használni, ami az EFI-é. Neki is kell minimum egy másik érték, és itt jön képbe az első mondat, hogy milyen a karbi. mert ha a karbin van TPS szenzor (a folytoszelep állását figyeli), akkor érdemes azt bekötni, ha az nincs, akkor kell a dobozba egy MAP szenzor (egy nyomásszenzor, ami a szivosorban levő vákumot méri). ez azért lényeges, mert hy van TPS akkor 20K egy doboz, ha kell bele MAP szenzor is akkor 25k. Persze be lehet kötni akár mindkettőt is, akkor már nem 2D hanem 3D-s lenne a gyujtásvezérlés, mert akkor már 2 tényezővel számol. maga a cucc programozása nem bonyolult, mert jelen esetben 1 db táblázatba kell beirni hogy adott fordulatszámon és adott terhelésen mennyi legyen a gyujtás. Ez itt pl Sanyi pintojáé:
van hozzá egy automata generátor amivel a kiinduló értékeket meg lehet határozni, utánna már max el kell venni belőle ha valahol becsörög, vagy növelni ha még bírja, nem egy nagy mutatvány.