elektromossag

mindenféle kapcsolódó technikai kérdés, megoldások, ötletek...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

Post Reply
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

elektromossag

Post by gigford »

Par dolgot be kell vezetekelnem majd nemsoka es ehhez lenne kerdesem.

Vettem egy 12 slotos biztitablat

Image

kell extra hely a nitrovezerlo meg a palackfuto biztiknek.
Tehat ha tudom az adott fogyasztonak milyen amperu biztositekra van szuksege, akkor az akksirol milyen erteku(?) vezetekre van szukseg a biztitablahoz? Mire kell ugyelni?
Amiket nezegettem, mm2 jelolesben vannak, van meg ez a AWG(american wire gauge) szabvany is.
Magyarul, hogy dontom el milyen tulajdonsagu vezeteket kell venni.
Remelem erthetio mit akarok, ha nem akkor sem tudom mashogy elmagyarazni :smt003
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: elektromossag

Post by Bogyo28 »

gigford wrote:Par dolgot be kell vezetekelnem majd nemsoka es ehhez lenne kerdesem.

Vettem egy 12 slotos biztitablat

Image

kell extra hely a nitrovezerlo meg a palackfuto biztiknek.
Tehat ha tudom az adott fogyasztonak milyen amperu biztositekra van szuksege, akkor az akksirol milyen erteku(?) vezetekre van szukseg a biztitablahoz? Mire kell ugyelni?
Amiket nezegettem, mm2 jelolesben vannak, van meg ez a AWG(american wire gauge) szabvany is.
Magyarul, hogy dontom el milyen tulajdonsagu vezeteket kell venni.
Remelem erthetio mit akarok, ha nem akkor sem tudom mashogy elmagyarazni :smt003
minél vastagabb, annál jobb :lol: :lol: ki lehet egyébként számolni hogy hány négyzetniliméter kersztmetszetű sodrott rézkábel hány ampert visel el, de jobb az orosz modszerrel tervezni, és inkább vastagabbat belerakni. ey 4mm átmérőjű kábel simán elvisz 100 ampert, és hát a biztik is mindig tul vannak méretezve, mert ha rövidzár van az ugyis kiveri a 40-es biztit is. egy sima 30-as biztis dolgok beköthetsz egy 1,5 mm-es rézkábellel (a réz legyen ekkora átmérőjü!). Igazán nagy fogyasztók nem lesznek neked a mociban, a nitro meg a többi kütyü sem fog sokat fogyasztani...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Post by Bogyo28 »

gigford wrote:Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...
Minél vastagabb a "drót", annál kisebb az ellenállása. ha nagy áram folyik a vezetékben, akkor az ha áthalad az ellenálláson (a vezetéknek van ellenállása) akkor azon esik a feszültség. ami leesik feszültség, az ott csak ugy tud ha eldisszipál, magyarul fűti a vezetéket. ezért ég el a drót ha tul vékony és nagy áram folyik rajta (a biztosíték is ezen az elven működik, elég a szál benne a tul nagy áram folyik át rajta). a feszültség leesésére pedig jó példa, ha nem jó az önindító kábele felmegy akár 1-2 ohmig az ellenállása (vagy jó kis gagyi bikakábel), és ha elkezdez indítózni akkor az indítómotor párszáz ampert képes felzabálni. de ha csak 100 ampert folyna és a kábelnek 0,1 ohm az ellenállása, akkor a kábelen esne 10 volt feszültség, az önindítóra jut 2 volt, tehát az meg sem moccan. viszont a kábelen átfolyó 100 amper megszorozva a 10 voltal az 1000 watt, az fűti a kábelt. 1000 watt az már két combosabb melegszendvics-sütő teljesítménye, tehát hamar fel tud melegedni....
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Jó kis íveket húz rajtam, csattanó hang kiséretében. Ritkán szokott rajtam kisülni ilyen dolog, általában mindig mást rázott, de a Capri ezelőtt sose csinált ilyet. Engem nem zavart eddig ez a fajta jelenség de már olyan méretet ölt ami már idegesít. Van olyan, hogy kétszer egymás után csattan rajtam.
A ruházatom nem változott tehát az autóval lehet valami gebasz.
De mi a ménkű leli? :?: :? :shock:
Ford Capri MkI Essex
User avatar
CapriTurbo
akárhozzáisnyulhatvalamihez
Posts: 310
Joined: Fri Dec 10, 2004 2:42 am

Post by CapriTurbo »

szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

CapriTurbo wrote:
szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:
:?: :?: :?: :?: :?: :idea:
Ford Capri MkI Essex
User avatar
CapriTurbo
akárhozzáisnyulhatvalamihez
Posts: 310
Joined: Fri Dec 10, 2004 2:42 am

Post by CapriTurbo »

szszaby wrote:
CapriTurbo wrote:
szszaby wrote:Ez nem teljesen elektromossághoz tartozik, de pár napja ráz az autó.
Próbáld ki sima aszfalton, tuti nem fog rázni. :laza:
:?: :?: :?: :?: :?: :idea:
Bocsi, csak egy kicsit kötkszem. :oops: Egyébként nekem a rázásról mindig más jut az eszembe, van az autómba 4 koni a legkeményebb állásba, kemény rugók, 16-os felnik, peres gumik, na ez ráz nem a 220. :shock:
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

bogyo28 wrote:
gigford wrote:Ok, tehat inkabb tulmeretezni, mint alul, hatrany nincs belole...
Minél vastagabb a "drót", annál kisebb az ellenállása. ha nagy áram folyik a vezetékben, akkor az ha áthalad az ellenálláson (a vezetéknek van ellenállása) akkor azon esik a feszültség. ami leesik feszültség, az ott csak ugy tud ha eldisszipál, magyarul fűti a vezetéket. ezért ég el a drót ha tul vékony és nagy áram folyik rajta (a biztosíték is ezen az elven működik, elég a szál benne a tul nagy áram folyik át rajta). a feszültség leesésére pedig jó példa, ha nem jó az önindító kábele felmegy akár 1-2 ohmig az ellenállása (vagy jó kis gagyi bikakábel), és ha elkezdez indítózni akkor az indítómotor párszáz ampert képes felzabálni. de ha csak 100 ampert folyna és a kábelnek 0,1 ohm az ellenállása, akkor a kábelen esne 10 volt feszültség, az önindítóra jut 2 volt, tehát az meg sem moccan. viszont a kábelen átfolyó 100 amper megszorozva a 10 voltal az 1000 watt, az fűti a kábelt. 1000 watt az már két combosabb melegszendvics-sütő teljesítménye, tehát hamar fel tud melegedni....
Hu bammeg, ez most par jo hazai Unicum meg sor utan nem fogom,majd holap... :lol:
User avatar
Tibi
rengetegetirogatide
Posts: 4408
Joined: Tue May 31, 2005 10:12 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Miskolc - Bp
Contact:

Post by Tibi »

Azt hiszem Szabi kollegának van a legjobb lopásvédelem az autójában. Ha kicsit fejleszt még rajta simán porráégnek az illetéktelenek :D
1980 Capri MK3
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

Tibi wrote:Azt hiszem Szabi kollegának van a legjobb lopásvédelem az autójában. Ha kicsit fejleszt még rajta simán porráégnek az illetéktelenek :D
Az lehet, csak engem mért ráz? :shock:
Ford Capri MkI Essex
User avatar
Pudva
rengetegetirogatide
Posts: 2543
Joined: Mon Feb 28, 2005 4:59 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Nyóc + a Tizenhárom
Contact:

Post by Pudva »

Nállam a vékonytalpú gumicipő és a vastagabb téli zokni kombináció az ami mindíg tutira ráz az autónál... Biztos nem vettél új cipőt v. ilyesmi?
'80 Ford Capri Mk III. V6 2.8
'94 Ford Escort Mk Vb 1.4 CLX
-= Az utcának az a színfoltja, kinek van egy FORD-ja =-
.: DayWalker :.
.: family rosso :.
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

Pudva wrote:Nállam a vékonytalpú gumicipő és a vastagabb téli zokni kombináció az ami mindíg tutira ráz az autónál... Biztos nem vettél új cipőt v. ilyesmi?
Nem.
Ford Capri MkI Essex
User avatar
gigford
egyedülisszerelhet
Posts: 735
Joined: Sun Dec 12, 2004 6:51 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Debrecen

Post by gigford »

Regen a ladakon, nagypolszkin lattam azt a gumidarabot,aminek a belsejeben drotszal van, es az hivatott elvezetni a kobor aramot, lelog a foldre, a kocsi hatso reszere van rakva, nem tudom mi a pontos neve.

Lehet egy ilyen bizbasz megoldana a problemat, de elvileg nem szabadna raznia, nem ertem ezt az egeszet, miert raktak ilyet gyarilag regebben sok autora :roll:
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Post by szszaby »

gigford wrote:Regen a ladakon, nagypolszkin lattam azt a gumidarabot,aminek a belsejeben drotszal van, es az hivatott elvezetni a kobor aramot, lelog a foldre, a kocsi hatso reszere van rakva, nem tudom mi a pontos neve.

Lehet egy ilyen bizbasz megoldana a problemat, de elvileg nem szabadna raznia, nem ertem ezt az egeszet, miert raktak ilyet gyarilag regebben sok autora :roll:
Ilyen vackot most is lehet kapni, csak a drót már hiányzik belőle. Anélkül meg nem sokat ér. :cry:
Csakhát 10 évig nem rázott, most vette elő a nyavaja.
Ford Capri MkI Essex
Post Reply