Fékhatás

mindenféle kapcsolódó technikai kérdés, megoldások, ötletek...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

User avatar
proteus
rengetegetirogatide
Posts: 1629
Joined: Mon Dec 13, 2004 7:15 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Rákosszentmihály

Re: Fékhatás

Post by proteus »

Még egy kérdés: a Sierra és a Capri dobfékének a felfogatása megegyezhet? Vagy akár a Granadáé...
Alfa Romeo 145 1.6 boxer - 1995

MZ ES 125/1 - 1970
User avatar
Süni
OfficialGréTCSiTanárúr
Posts: 2147
Joined: Fri Sep 23, 2005 12:36 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Vál
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Süni »

Mit értesz "felfogatás" alatt?
User avatar
proteus
rengetegetirogatide
Posts: 1629
Joined: Mon Dec 13, 2004 7:15 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Rákosszentmihály

Re: Fékhatás

Post by proteus »

Hogy az alaplemezt fel tudom-e csavarozni a régi helyére.
Alfa Romeo 145 1.6 boxer - 1995

MZ ES 125/1 - 1970
User avatar
Tibi
rengetegetirogatide
Posts: 4408
Joined: Tue May 31, 2005 10:12 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Miskolc - Bp
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Tibi »

Bal oldalon a nagy Sierra fék látható :
fékek.jpg
nagysierra, cosworth, tranyó, tranyó 4 dugó
1980 Capri MK3
User avatar
Süni
OfficialGréTCSiTanárúr
Posts: 2147
Joined: Fri Sep 23, 2005 12:36 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Vál
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Süni »

Mit akar evvel mondani az úr?
User avatar
szszaby
rengetegetirogatide
Posts: 4629
Joined: Tue Jun 28, 2005 2:37 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Karcag

Re: Fékhatás

Post by szszaby »

Fitogtatja hogy mijük van. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ford Capri MkI Essex
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Bogyo28 »

Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Süni
OfficialGréTCSiTanárúr
Posts: 2147
Joined: Fri Sep 23, 2005 12:36 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Vál
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Süni »

Bogyo28 wrote:
Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...
Aha. És attól, hogy egy 30 kilós vas lesz a futóművön, attól lesz jobb fékhatás?
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Bogyo28 »

Süni wrote:
Bogyo28 wrote:
Süni wrote:Mit akar evvel mondani az úr?
azt, hogy amit nagy féknek nevezünk az a legkisebb. a kozé és a 4 dugós tranyó az nehezen beszerezhető, de a 2 dugós tranyó, ami a legnagyobb, az filléres cucc...
Aha. És attól, hogy egy 30 kilós vas lesz a futóművön, attól lesz jobb fékhatás?
mivel alu nyeregre nem futja, meg kerámia tárcsára, igen. nagyob vas = nagyobb fék = nagyobb felület = hamarabb megállsz. egyébként súlyra nem sok különbség van pl a sierra nagy és a 2 dugós tranyó közt... felfogatása hasonló.
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Süni
OfficialGréTCSiTanárúr
Posts: 2147
Joined: Fri Sep 23, 2005 12:36 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Vál
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Süni »

Igérem soha többet nem kotnyeleskedek bele, ha valaki számításokkal leírja, mitől lesz jobb fékHATÁS ha 1db 60mm-es dugattyú helyett 2db 38mm-t használok, átmérő változtatás nélkül.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Bogyo28 »

Süni wrote:Igérem soha többet nem kotnyeleskedek bele, ha valaki számításokkal leírja, mitől lesz jobb fékHATÁS ha 1db 60mm-es dugattyú helyett 2db 38mm-t használok, átmérő változtatás nélkül.
csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Süni
OfficialGréTCSiTanárúr
Posts: 2147
Joined: Fri Sep 23, 2005 12:36 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Vál
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Süni »

Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Bogyo28 »

Süni wrote:
Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.
Részben igazad van. Legegyszerübb és leghatékonyabb módja a fékhatás növelésének, ha nagyobb és hűtött tárcsát használ az ember. A másik, de kevésbé jó hatásfoku ha azonos méretü, de már hűtött tárcsát használ, minél nagyobb betéttel (nagyobb surlodó felület ugye). ez nem olyan hatásos, mintha nagyobb tárcsát rak fel az ember, mert ott kivűl pl jóval nagyobb a kerületi sebessége a tárcsának stb, de a felni méret behatárolja a dolgokat, pl 13-s felni alá 260-s tárcsánál nagyobbat nem tudsz felrakni, csak nagyobb nyerget. aminél jobb lenne egy 283-s tárcsa, de nem fér el. ezért megy a matek, hogy a maximumot hozzuk ki low-cost-ban és 13-s felniben...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Tibi
rengetegetirogatide
Posts: 4408
Joined: Tue May 31, 2005 10:12 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Miskolc - Bp
Contact:

Re: Fékhatás

Post by Tibi »

Süni, a játszós escort fékkel kapcsolatban megy az ötletelés nem 13-as felnibe akarunk transit nyerget a sima tárcsához. 16-os kerékbe már nagy tárcsa is elfér. A képet csak érdekességként raktam fel hogy mik vannak...
1980 Capri MK3
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Fékhatás

Post by tomtom »

Süni wrote:
Bogyo28 wrote: csak halkan jegyezném meg, hogy jelen esetben nem a dugattyúk számának növekedése a lényeg, hanem hogy jóval nagyobb betét is tartozik a 2 dugattyús tranyó nyereghez...
Idáig OK, de mekkora féktárcsával használod? Mert ha marad a 240-es, akkor az édeskevés. A Sierrát meg ugye 260-assal használjátok. Én továbbra is fenntartom, hogy fékHATÁST növelni igazán átmérő növeléssel lehet.

nem okoskodásként, de osztom süni úr álláspontját.
A súrlódási erő a súrlódási együttható (μ) és a nyomóerő szorzatával egyenlő , tehát a felület nagysága nem befolyásolja a súrlódási erőt.
az viszont könnyen belátható, hogy az adott súrlódási erő (amire képes a rendszer) az erőkar -tárcsaátmérő /2- nagyságától függően a fék nyomatékát (hatását) alapvetően (!) határozza meg.
lehet belerakni 50 dugattyút is 100 db betéttel, tökre fölös. a fizika az fizika.
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
Post Reply