Karburátor felújítás

Otthoni szerelési tippek motor témában...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

mivel nincs a dgas-on külön csonk a dúsítószelep vezérlőmembránjának bekötéséhez, kellett beépíteni egy T elosztót a gyújtáselosztó vákuum csövéhez.
Attachments
20130311344a.jpg
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

a bal oldali a dgas, a plussz lyukakkal.
a bal oldali a dgas, a plussz lyukakkal.
még valami. a dgs, és a dgav fedlaptömítés nem azonos! a dúsítószelep vezérlőmembránja a környezeti nyomást a fedlapon keresztül kapja. (csak azért írom, mert kényelmi okokból, nem szereltem le a dgav fedelét :arrow: nem kellett elpucolni a retkes dgas fedelet, ami ua., és a benzincső áthelyezésével sem kellett fáradoznom.)
ellenben az úszószint nem egyezik meg, 40 mm, eggyel kisebb mint a dgav-n.

az első indítás után hamar kiderült, hogy az alapjárati fúvókák kicsik, mivel az átmeneti rendszer nem üzemelt jól, torpant kis fordulaton, ezért a 45-ösöket 50-esre cseréltem, ez bevált.
az alapjárati, és az emelt fordulatszámi co-ja kitűnő. terheléses vizsgálatot a szélessávú lambdaszonda hiányában nem tudok végezni.


tapasztalat:
sose ment ilyen jól. :burnout:
1300-tól sosem tapasztalt nyomaték jelent meg, ami 2000-től megtáltosodik és 7000-ig nem bágyad. nem érezni a dúsítószelep nyitási pillanatát, az akciója "belesimul" a kigyorsításba, nem tolja bele a mögöttem jövő képébe a fekete füstpamacsot. fogyasztásról még nem tudok nyilatkozni, mert még bent van az előző tankolásból egy kicsi. lehet, hogy kevesebbet sem fog enni, de legalább most tudni fogom, hogy miért eszik annyit, amennyit. sosem voltam ennyire elégedett a kis pintoval.
a fenti kis leírást azért tettem közre ilyen részletességgel, hátha valaki kedvet kap, és neki már ne kelljen gondókodni. :lol:
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
Geree
szerszámadogató
Posts: 34
Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest
Contact:

Re: Karburátor felújítás

Post by Geree »

tomtom wrote:mivel nincs a dgas-on külön csonk a dúsítószelep vezérlőmembránjának bekötéséhez, kellett beépíteni egy T elosztót a gyújtáselosztó vákuum csövéhez.
Asszem írok egy problémamegoldásos témájú cikket is... :lol:

Na szóval, átgondoltad, hogy ezzel a bekötéssel hogy működik a
vákuumos dúsítóberendezés? Motorfékre optimalizálod a teljesítményt? :lol:

Amikor gázt adsz, akkor a fojtószelep előtti térből vett vákuum
előfeszíti a membránt, amit egészen addig tart is, amíg a fojtószelep
nyitva van. De amint bezár (motorfék/alapjárat), a fojtószelep az
említett furat mögé kerül, ergo a furat az addigi szívócsővákuum
értékéről azonnal kvázi légköri nyomást kap, és így pedig az említett
membrán rugójának nincs mi ellentartson, ergo a rugó kipréseli a
membrán mögött lévő teljes benzinmennyiséget. És itt hívnám fel
a figyelmet az öt sorral ezelőtti mondatra: "fojtószelep ... bezár".

Tehát ez így most semmi mást nem csinál, mint gázelvételre dúsítja
az ebben az állapotban amúgy is (túl)dúsuló keveréket, értelmetlenül
növelve a fogyasztást. Ha azt az ágat ledugózod, semmi sem fog
változni, csak a fogyasztás. Az is lefelé. Esetleg, ha gázelvételre és
a kuplung vele egyidejű kinyomására eddig leállt, akkor most nem fog.

A karburátornak ezt a részét a károsanyagkibocsátásra nyűgös
országokba szállított kivitelekben használták, s a következő módon
működött.
- A normálüzemi keverék szegényebb, mint a többi karburátor setup-nál.
- Szivatóüzemben, hideg időben sokszor elinduláskor sokszor nem elég
a szivató dúsítása, még így is hajlamos betorpanni. És pont ebben
az üzemállapotban kellett ennek a vákuumos dúsítónak rásegítenie
a mechanikus gyorsítóberendezésre.
- Üzemmelegen viszont már nincs szükség a vákuumos kiegészítésre,
mert a mechanikus gyorsítóberendezés már megoldja.

Tehát ez a vákuumos berendezés kizárólag az üzemmeleg tartományon
kívüli állapotokban kell(ett) működjön. És ebből fakadóan egy hőpatronnal
volt megvezérelve. Hidegen kapott a membrán vákuumot, melegen pedig
a patron elzárt és nem kapott.
Last edited by Geree on Thu Mar 14, 2013 9:49 am, edited 1 time in total.
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

1.
köszi az építő hsz.-t!
2.
amikor este összerakósban voltam, már be voltam zsongva, hogy milyen lesz, és átgondolatlanul bekötöttem, mert meg voltam győződve, hogy be kell kötni, csak gyorsan-gyorsan, vagy ha lehet, akkor mielőbb.


szerencsére könnyű ezen segíteni...

(amúgy nem fuldoklik, nem áll meg- eléggé ki van keményedve az a membrán, az is lehet, hogy nem műkszik (jól) )

ja, és ugye aki dolgozik, csak az hibázik.
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
daytona
egyedülisszerelhet
Posts: 798
Joined: Mon Jan 26, 2009 5:45 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Zseliz, SK - Budapest III.ker
Contact:

Re: Karburátor felújítás

Post by daytona »

Ez a tipusu karbi nalam is nagyon bejott, en a 2.3 V6-on csereltem le a 35os Solexet egy 38as DGMS-re, egesz mas lett vele a motor, sokkal nyersebb reakciok lettek gazadasra, gazelvetelre.

Erdekes irany egyebkent, kivancsi leszek a fogyasztasi adatokra. Ugye a ket kulonbozo atmeroju keveroter pont azert lett kialakitva a sor motoros karbikhoz, hogy alacsony fordulatszamon csak a kisebb keveroter dolgozzon elegendo depresszioval, majd amikor belep a masik keveroter, akkor ne novekedjen meg tulzottan a depresszio.
Ford Taunus Knudsen 1975
Ford Sierra XR4i 1983
Fiat 125P 1977
Volvo V70 1998
Renault Clio 1.2 8v 2004
Honda CB500T 1976
User avatar
Geree
szerszámadogató
Posts: 34
Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest
Contact:

Re: Karburátor felújítás

Post by Geree »

tomtom wrote:1.
köszi az építő hsz.-t!
2.
amikor este összerakósban voltam, már be voltam zsongva, hogy milyen lesz, és átgondolatlanul bekötöttem, mert meg voltam győződve, hogy be kell kötni, csak gyorsan-gyorsan, vagy ha lehet, akkor mielőbb.


szerencsére könnyű ezen segíteni...

(amúgy nem fuldoklik, nem áll meg- eléggé ki van keményedve az a membrán, az is lehet, hogy nem műkszik (jól) )

ja, és ugye aki dolgozik, csak az hibázik.
Ez utóbbi mondatodat sajnos pontosan ismerem... :roll:

És többek között ezért sem szeretek kapkodva befejezni egy melót,
hogy minél hamarabb legyen kész, mert ilyenkor mindig becsúszik valami,
amire az ember nem figyelt oda. Itt most csak egy vákuumcső-bekötés,
de egy motorbéli beavatkozásnál tuti megbosszulja magát. :-?
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

daytona wrote:Ez a tipusu karbi nalam is nagyon bejott, en a 2.3 V6-on csereltem le a 35os Solexet egy 38as DGMS-re, egesz mas lett vele a motor, sokkal nyersebb reakciok lettek gazadasra, gazelvetelre.

Erdekes irany egyebkent, kivancsi leszek a fogyasztasi adatokra. Ugye a ket kulonbozo atmeroju keveroter pont azert lett kialakitva a sor motoros karbikhoz, hogy alacsony fordulatszamon csak a kisebb keveroter dolgozzon elegendo depresszioval, majd amikor belep a masik keveroter, akkor ne novekedjen meg tulzottan a depresszio.

elfelejtettem folytatni... :-P
szóval amióta kijött a jó idő, beállt a fogyasztás 8,3 alá városban, "tiszta" országútit nem mértem, mert nem voltam mostanában sehol a tauval, de kis távon (60km-en, 95-100km/h-val) olyan 6-ra saccoltam. pár hete jelentkezik némi hidegindítási probléma, de ha a szivatót csak az indítózással egy időben aktiválom (a gázpedált addig nem nyomom be), akkor pöcc-röff. valami dugulásra gyanakszom, majd megnézem...
sajnos nincs meg az az 5000-es fordulat feletti "elnyúlás", mint a 32/36-nál, de a nyomatékosság kárpótol. csak ajánlani tudom minden férfinek és nőnek, egyszóval: mindenkinek.
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

korábban kerestem keverőcsövet, és nem volt belőle túlkínálat.
kis mankó, ha valaki fillérekből szeretné a 6000,-ft-os tétel kiváltani:
(lap közepén rajz-méretek)
http://www.webercarburatori.com/?p=handbook&s=2
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
Geree
szerszámadogató
Posts: 34
Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest
Contact:

Re: Karburátor felújítás

Post by Geree »

tomtom wrote:korábban kerestem keverőcsövet, és nem volt belőle túlkínálat.
kis mankó, ha valaki fillérekből szeretné a 6000,-ft-os tétel kiváltani:
(lap közepén rajz-méretek)
http://www.webercarburatori.com/?p=handbook&s=2
Nemtom, hogy aktuális-e még az F50-es keverőcső, de nekem ilyen
van most bent a DGAV-ben, és pontosan le tudom mérni, hogy milyen
magasan vannak rajta a furatok. Merthogy a fenti linken ezt nem adták
meg (legalábbis én nem találtam meg) és pont az az egyik lényeg!
User avatar
Geree
szerszámadogató
Posts: 34
Joined: Fri Sep 02, 2005 1:30 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest
Contact:

Re: Karburátor felújítás

Post by Geree »

Koárbban is volt már szó róla alu tisztítása kapcsán, de tegnap új eredményt
sikerült szereznem. Eddig is gond volt a spiáter tisztítása, erre találtam
most valamit.

Persze előtte a zsíros-olajos lerakódástól akár nitrohígitóval, akár brigéciolba
áztatva mindenképpen le kell tisztítani, de a vízköves és egyéb rerakódások
ellen, amit nem lehet házi löttyökkel leszedni, a következő lett a megoldás:
A 10-15, max 20%-os foszforsav nagyon szépen, kezelhetően megmarja a
spiáter felületét, és egy gyöngyörű, tiszta, matt halványszürke felületet ad.
Elég egy pár percre beletenni egy fazék löttybe, kevergetni és pöpec.

Ami még jó lehet:
- 20%-os ecet (ecetsav miatt): annyi nem volt otthon, hogy bele tudjam meríteni a cuccost, de ez is hasonlónak tűnő eredményt produkált ecsetelgetéssel, mint a foszforsav, de talán kíméletesebbnek tűnt
- Citromsav; ezt sem próbáltam, de ki fogom
- Esetleg sósav; de ezt sem próbáltam

Háztartási boltban biztosan be tudnak ilyet szerezni, de én a következőt
használtam:
- Ecet: egyértelmű
- Sósav: egyértelmű, háztartási sósav
- Foszforsav #1: Expressz vízkőoldő
- Foszforsav #2: a háztartási tisztítószerek összetevőit kell böngészni; a WellDone 8-10%-ot tartalmazott és az barátságosabb is
- Foszforsav #3: Ha jól emlékszem, akkor az alufelnitisztító is ilyen hatóanyagú
- Citromsav: valamelyik háztartási tisztítószeren láttam régebben ilyet; de talán mintha láttam volna régebben egy olyat, hogy salétrommentesítő, és annak is valami hasonló volt az összetevője

Van most nálam egy DGAS karbi, úgy néz ki, mintha egy vödör sósvízbe
tették volna egy fél évre, majd kivéve még naponta locsolgatták volna.
Mindenhol vízkőszerű és rozsdás lerakódások, szörnyű. A fojtószelep-
tengely konkrétan porózus rozsdássá korrodált és meg sem mozdult a
házban. A teljesítmény-szelep rugója konkrétan elporladt az első 5-6
meneten. El lehet képzelni, hogy milyen állapotok állapotok uralkodtak
a további részeken is.

Szétszedtem, beáztattam a házat a vízkőoldóba és bő öt perc után
nem ismertem fel. Majd dobok be fényképet összehasonlításképpen...

Szóval ilyet kell keresni, ha valaki karbit akar tisztítani.

Esztétikai tisztításra a foszforsav nem igazán jó a matt felület miatt;
de azt még nem találtam meg, hogy fényeset mivel lehet kapni... :roll:
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

Geree wrote:
tomtom wrote:korábban kerestem keverőcsövet, és nem volt belőle túlkínálat.
kis mankó, ha valaki fillérekből szeretné a 6000,-ft-os tétel kiváltani:
(lap közepén rajz-méretek)
http://www.webercarburatori.com/?p=handbook&s=2
Nemtom, hogy aktuális-e még az F50-es keverőcső, de nekem ilyen
van most bent a DGAV-ben, és pontosan le tudom mérni, hogy milyen
magasan vannak rajta a furatok. Merthogy a fenti linken ezt nem adták
meg (legalábbis én nem találtam meg) és pont az az egyik lényeg!
köszi, már találtam.
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
User avatar
tomtom
egyedülisszerelhet
Posts: 779
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:58 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Kaposvár

Re: Karburátor felújítás

Post by tomtom »

Geree wrote:Koárbban is volt már szó róla alu tisztítása kapcsán, de tegnap új eredményt
sikerült szereznem. Eddig is gond volt a spiáter tisztítása, erre találtam
most valamit.

Persze előtte a zsíros-olajos lerakódástól akár nitrohígitóval, akár brigéciolba
áztatva mindenképpen le kell tisztítani, de a vízköves és egyéb rerakódások
ellen, amit nem lehet házi löttyökkel leszedni, a következő lett a megoldás:
A 10-15, max 20%-os foszforsav nagyon szépen, kezelhetően megmarja a
spiáter felületét, és egy gyöngyörű, tiszta, matt halványszürke felületet ad.
Elég egy pár percre beletenni egy fazék löttybe, kevergetni és pöpec.

Ami még jó lehet:
- 20%-os ecet (ecetsav miatt): annyi nem volt otthon, hogy bele tudjam meríteni a cuccost, de ez is hasonlónak tűnő eredményt produkált ecsetelgetéssel, mint a foszforsav, de talán kíméletesebbnek tűnt
- Citromsav; ezt sem próbáltam, de ki fogom
- Esetleg sósav; de ezt sem próbáltam

Háztartási boltban biztosan be tudnak ilyet szerezni, de én a következőt
használtam:
- Ecet: egyértelmű
- Sósav: egyértelmű, háztartási sósav
- Foszforsav #1: Expressz vízkőoldő
- Foszforsav #2: a háztartási tisztítószerek összetevőit kell böngészni; a WellDone 8-10%-ot tartalmazott és az barátságosabb is
- Foszforsav #3: Ha jól emlékszem, akkor az alufelnitisztító is ilyen hatóanyagú
- Citromsav: valamelyik háztartási tisztítószeren láttam régebben ilyet; de talán mintha láttam volna régebben egy olyat, hogy salétrommentesítő, és annak is valami hasonló volt az összetevője

Van most nálam egy DGAS karbi, úgy néz ki, mintha egy vödör sósvízbe
tették volna egy fél évre, majd kivéve még naponta locsolgatták volna.
Mindenhol vízkőszerű és rozsdás lerakódások, szörnyű. A fojtószelep-
tengely konkrétan porózus rozsdássá korrodált és meg sem mozdult a
házban. A teljesítmény-szelep rugója konkrétan elporladt az első 5-6
meneten. El lehet képzelni, hogy milyen állapotok állapotok uralkodtak
a további részeken is.

Szétszedtem, beáztattam a házat a vízkőoldóba és bő öt perc után
nem ismertem fel. Majd dobok be fényképet összehasonlításképpen...

Szóval ilyet kell keresni, ha valaki karbit akar tisztítani.

Esztétikai tisztításra a foszforsav nem igazán jó a matt felület miatt;
de azt még nem találtam meg, hogy fényeset mivel lehet kapni... :roll:

Foszforsav #4 :arrow: =RO55 (30%os)
ezt használom évek óta erre, de max 1 perc az áztatási idő, utána bő vizes átmosás javallott, de szódabikarbóna oldatos semlegesítés sem árt. utána olyan mint az új.
- capri mkII '76 2.3
- tau tcII '79 1.6 GT
Post Reply