Buborék Kaprija

A forum látogatói álltal épített verdák...

Moderators: SONI, Pudva, Bogyo28

User avatar
White Shark
nagyonsokatirogat
Posts: 1028
Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Székesfehérvár

Re: Buborék Kaprija

Post by White Shark »

daytona wrote:A kormany szerintem kanyar utan nem a toronycsapagy miatt all vagy nem all vissza kozepallasba, hanem az utanfutas miatt. Ami azt jelenti, hogy a kerek talajjal erintkezo pontja mennyire van a mogott a fiktiv pont mogott, amit a lengokarcsap tengelyenek fiktiv folytatasa a talajjal metsz ki. Ez biztositja, hogy a kocsi orra akkor van legalacsonyabban, amikor egyenesben van a kormanymu. Maskepp fogalmazva, ha barmerre tekerjuk ki a kormanyzast, a kocsi orra magasabbra kerul, igy a sulyero igyekezni fog ez ellen a kikormanyzott hatas ellen dolgozni, tehat vissza fog akarni teriteni egyenes allasba.
Igen az elv szerinti megfogalmazás tökéletes ,de a Capri még ráfejel erre egy a kasznihoz fixen rögzített gumiággyal ,amibe még fixálod a gólyalábat,vagyis ha fordítod a kormányt ,csavarod a gumit ,ami mindíg vissza akar térni a kiindulási pontra ,vagyis az egyenesbe .
User avatar
capriv6
egyedülisszerelhet
Posts: 530
Joined: Sun Oct 22, 2006 12:25 am
ClassicFord klubtag?: Igen
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by capriv6 »

Szia

A capri futómű egy remek példa mert megcáfolja a fizikát :)
Hidd el nem fog visszatekeredni toronycsapággyal.
Van egy olyan torony csapágy megoldásom ami a rugó tányér alá és a gumi közé kell beszerelni és azzal sem tekeredik vissza..
Vagy egy másik megoldásom is ami a gímit is kihagyva állítható az után futás + a dőlés...
Azzal sem tekeredik vissza, persze az utánfutás növelésével megjelent a visszatekeredés de nem olyan intenzív mit a gumis megoldás.
Már több ilyen állítható torony van forgalomban szerintem mindenkinek ez a tapasztalata..
Ezzel a megoldással alítható az utánfutás és a kerék dőlés is bizonyos mértékig..
Nagyobb utánfitás kellene..
:pia:
daytona wrote:A kormany szerintem kanyar utan nem a toronycsapagy miatt all vagy nem all vissza kozepallasba, hanem az utanfutas miatt. Ami azt jelenti, hogy a kerek talajjal erintkezo pontja mennyire van a mogott a fiktiv pont mogott, amit a lengokarcsap tengelyenek fiktiv folytatasa a talajjal metsz ki. Ez biztositja, hogy a kocsi orra akkor van legalacsonyabban, amikor egyenesben van a kormanymu. Maskepp fogalmazva, ha barmerre tekerjuk ki a kormanyzast, a kocsi orra magasabbra kerul, igy a sulyero igyekezni fog ez ellen a kikormanyzott hatas ellen dolgozni, tehat vissza fog akarni teriteni egyenes allasba.
User avatar
daytona
egyedülisszerelhet
Posts: 798
Joined: Mon Jan 26, 2009 5:45 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Zseliz, SK - Budapest III.ker
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by daytona »

:oops: Mindig tannul az ember...Nekem egyebkent a Caprin eleg gyanus is volt, hogy a golyalab szinte alig ter el a fuggolegestol. Sierranal peldaul van ott egy jokora szog. Ugyhogy nincs mese, hatrebb kell rakni a rugotornyokat a kaszniban :mrgreen:
Ford Taunus Knudsen 1975
Ford Sierra XR4i 1983
Fiat 125P 1977
Volvo V70 1998
Renault Clio 1.2 8v 2004
Honda CB500T 1976
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

Süni wrote:Egész pontosan azt mondtam, hogy Bogyóék MINTHA a Scorpioét építették volna be. ;-)
Pontosítás:

scorpio torony felső rész és felső rugótányér lett átalakítva caprihoz, a torony részen a csavarokat kell beljebb rakni kb 2 mm-el, de a toronycsapágy maga az valami astra, talán G, mert az külméretre ugyanakkora mint a scorpio, de nagyobb benne a furat és igy pontosan passzol a capri gyólyalábhoz. kell még egy távtartót esztergálni hozzá alulra és felülre, mert a scorpio komplett cucca toronycsapággyal sincs olyan magas mint a capri gumi betétes cucca. ha kell scorpio motyokat tudok adni az átalakításhoz. egyébként beszerezhető a caprihoz a gumis basz is külföldről ha valakinek a gyári állapot lenne a cél, de nem olcsó.
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

White Shark wrote:A Capri kormányzásnak pont az a gumiágy a lényege amit ki akarsz hagyni ,ha csapágyat építesz be nem fog magától visszaforogni .
ezt cáfolnám, nálam a scorpios csapágyas cuccal szépen visszaforog. a visszaforgáshoz más paraméterek játszanak a futoműnél, sajnos a caprin szinte csak a kerékösszetartást tudod állítani. a csonkban a csapdőlés nem változtatható, fix fokban áll a golyaláb is hátrafelé, sajnos nem eleget. ha fixre húzol mindent, akkor a gyári cuccokkal a rugót is tekergeted, ami besegít a visszaforgásban, ellensulyozva a gyárilag kicsire megválasztott futomű szögeket. ha valaki igazán faszán visszaforgó kormányt szeretne, akkor kénytelen állítható toronycsapágyat (excentereset) és/vagy lengőkart használni, bár szerintem utcára a gyári JÓ állapotu futomű is bőven elég.
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

White Shark wrote:
daytona wrote:A kormany szerintem kanyar utan nem a toronycsapagy miatt all vagy nem all vissza kozepallasba, hanem az utanfutas miatt. Ami azt jelenti, hogy a kerek talajjal erintkezo pontja mennyire van a mogott a fiktiv pont mogott, amit a lengokarcsap tengelyenek fiktiv folytatasa a talajjal metsz ki. Ez biztositja, hogy a kocsi orra akkor van legalacsonyabban, amikor egyenesben van a kormanymu. Maskepp fogalmazva, ha barmerre tekerjuk ki a kormanyzast, a kocsi orra magasabbra kerul, igy a sulyero igyekezni fog ez ellen a kikormanyzott hatas ellen dolgozni, tehat vissza fog akarni teriteni egyenes allasba.
Igen az elv szerinti megfogalmazás tökéletes ,de a Capri még ráfejel erre egy a kasznihoz fixen rögzített gumiággyal ,amibe még fixálod a gólyalábat,vagyis ha fordítod a kormányt ,csavarod a gumit ,ami mindíg vissza akar térni a kiindulási pontra ,vagyis az egyenesbe .
azért azt megnézném hogy pl egy szervó nélküli kormányművel mekkora átmérőjű kormánykerék kellene ahhoz, hogy a gumit eltekerd. pár száz kiló tépő erő biztos kellene hozá ha nem tonna. a gumiágy fix, ehhez nyugodtan hozzácsavarhatod fixre agátlószárat, mert a gátlószár simán forog a gátlóban. mikor tekered a gyári capri kormányát a gyári futoművel, akkor a gátlószár fixen áll a gumágyban, a felső rugótányér is. a tekercsrugókat tekergeted valamelyest. Szszaby a fellazítássalazt érte el, hogy nem tekergeti a rugót, mert a felső rugótányér nem fix, ami szerintem észrevehető egy nem szervós kormányműnél, könnyebb lesz a kormányzás, a gátlószárra nem vennék mérget, hogy fellazított anyával mozog e vagy sem, mert az olyan könnyedén forog a gátlóban, hogy a gumiágyban levő surlodás lehet hogy megtartja, de mivel ez nem játszik semmiben, tök mindegy hogy forog vagy sem. a kerék meg a Daytona által említett kerékösszetartás, csapdőlés és egyéb futoműgeometriai dolgok miatt jön vissza, vagy rossz esetben nem (pl elbaszták egy lakatolásnál az elejét)

régebben az ae86.hu-n volt egy nagyon jó kis cikksorozat a futomű elméletről. ez az oldal már sajnos megszünt, de sikerült pdf-ben levadászni a cikkeket, érdemes elolvasni akiket érdekel egy kicsit komolyabban az ilyen irányu elmélet, felraktam az oldalra az anyagok közé:

http://www.fordcapri.hu/anyagok/tapadasrealizalas1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fordcapri.hu/anyagok/tapadasrealizalas2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fordcapri.hu/anyagok/tapadasrealizalas3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

capriv6 wrote:Szia

A capri futómű egy remek példa mert megcáfolja a fizikát :)
Hidd el nem fog visszatekeredni toronycsapággyal.
Van egy olyan torony csapágy megoldásom ami a rugó tányér alá és a gumi közé kell beszerelni és azzal sem tekeredik vissza..
Vagy egy másik megoldásom is ami a gímit is kihagyva állítható az után futás + a dőlés...
Azzal sem tekeredik vissza, persze az utánfutás növelésével megjelent a visszatekeredés de nem olyan intenzív mit a gumis megoldás.
Már több ilyen állítható torony van forgalomban szerintem mindenkinek ez a tapasztalata..
Ezzel a megoldással alítható az utánfutás és a kerék dőlés is bizonyos mértékig..
Nagyobb utánfitás kellene..
:pia:
azért Krisz a te autódon levő felni közel nem számít gyárinak, ne azzal hasonlítsd össze. Cápa úrnak is vezethetetlen a buborék mk1 a kurva széles ámde kurva kis ET-jű felni meg a gyári futómű. gyári méretű kerékkel visszajön a kormány csapággyal is.
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
Bubor
nemleszgondhasegítis
Posts: 175
Joined: Fri Aug 30, 2013 4:47 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Re: Buborék Kaprija

Post by Bubor »

Hálásan köszönöm a véleményeket az elemezett témához :ru:

Mindenképp keskeny gumit teszek majd fel ( most 185 -ös van ) - főleg , ha majd lesz gyári felnim- előre 165/70 van tervezve. :metla:

Viszont mellékelem a képet a "tök"-ökről -igazából ezért kellene valami megoldást találni :-(
Mert ezeket max. perselyezni lehetne, vagy jó messze eldobni :-D
Attachments
A tök.jpg
A tök.jpg (53.19 KiB) Viewed 6644 times
User avatar
White Shark
nagyonsokatirogat
Posts: 1028
Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Székesfehérvár

Re: Buborék Kaprija

Post by White Shark »

Bogyo28 wrote:
capriv6 wrote:Szia

A capri futómű egy remek példa mert megcáfolja a fizikát :)
Hidd el nem fog visszatekeredni toronycsapággyal.
Van egy olyan torony csapágy megoldásom ami a rugó tányér alá és a gumi közé kell beszerelni és azzal sem tekeredik vissza..
Vagy egy másik megoldásom is ami a gímit is kihagyva állítható az után futás + a dőlés...
Azzal sem tekeredik vissza, persze az utánfutás növelésével megjelent a visszatekeredés de nem olyan intenzív mit a gumis megoldás.
Már több ilyen állítható torony van forgalomban szerintem mindenkinek ez a tapasztalata..
Ezzel a megoldással alítható az utánfutás és a kerék dőlés is bizonyos mértékig..
Nagyobb utánfitás kellene..
:pia:
azért Krisz a te autódon levő felni közel nem számít gyárinak, ne azzal hasonlítsd össze. Cápa úrnak is vezethetettlen a buborék mk1 a kurva széles ámde kurva kis ET-jű felni meg a gyári futómű. gyári méretű kerékkel visszajön a kromány csapággyal is.
Ez sajnos igaz ,már ha jól emlékszem 9collról 8,5 re csökkentettem az első felnik szélességét ,de így is minus ET-s ,és így sem lehet vele biztonságosan közlekedni ,csak miután megtörtént a szervósítás ,csak a sok vas miatt ez mindíg késik .
User avatar
White Shark
nagyonsokatirogat
Posts: 1028
Joined: Fri Feb 05, 2010 2:18 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Székesfehérvár

Re: Buborék Kaprija

Post by White Shark »

Bubor wrote:Hálásan köszönöm a véleményeket az elemezett témához :ru:

Mindenképp keskeny gumit teszek majd fel ( most 185 -ös van ) - főleg , ha majd lesz gyári felnim- előre 165/70 van tervezve. :metla:

Viszont mellékelem a képet a "tök"-ökről -igazából ezért kellene valami megoldást találni :-(
Mert ezeket max. perselyezni lehetne, vagy jó messze eldobni :-D
Nem tudom ,mi a baj ezekkel ,én képről nem látok rajtuk semmit ,csak annyi megállapítható ,hogy kései Mk2 ,vagy Mk3 ,tőcsavaros gumiágyak.
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

Bogyo28 wrote:
White Shark wrote: azért Krisz a te autódon levő felni közel nem számít gyárinak, ne azzal hasonlítsd össze. Cápa úrnak is vezethetettlen a buborék mk1 a kurva széles ámde kurva kis ET-jű felni meg a gyári futómű. gyári méretű kerékkel visszajön a kromány csapággyal is.
Ez sajnos igaz ,már ha jól emlékszem 9collról 8,5 re csökkentettem az első felnik szélességét ,de így is minus ET-s ,és így sem lehet vele biztonságosan közlekedni ,csak miután megtörtént a szervósítás ,csak a sok vas miatt ez mindíg késik .
vagy eladhatod nekem azokat a felniket, ha már ugyis vezethetetlen tőle a vas :mrgreen: :mrgreen:
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

Bubor wrote:Hálásan köszönöm a véleményeket az elemezett témához :ru:

Mindenképp keskeny gumit teszek majd fel ( most 185 -ös van ) - főleg , ha majd lesz gyári felnim- előre 165/70 van tervezve. :metla:

Viszont mellékelem a képet a "tök"-ökről -igazából ezért kellene valami megoldást találni :-(
Mert ezeket max. perselyezni lehetne, vagy jó messze eldobni :-D
most hirtelen nem találtam meg gyári kinézetű újakat, mindenki a már modernebb G szemest árulja:

http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=21397" onclick="window.open(this.href);return false;

ez gyári, de ez is annyiba kerül:

http://www.motomobil.com/front-axle-sus ... 126-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
Bubor
nemleszgondhasegítis
Posts: 175
Joined: Fri Aug 30, 2013 4:47 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Re: Buborék Kaprija

Post by Bubor »

White Shark wrote:Nem tudom ,mi a baj ezekkel ,én képről nem látok rajtuk semmit
A fénykép nem adja vissza igazán, de vagy megkopott, vagy mókólt a persely a gumiágyban - így felemásan nem szívesen építeném vissza.
Bogyo28 wrote: http://www.rallydesign.co.uk/product_in" onclick="window.open(this.href);return false; ... s_id=21397
Nagyon köszönöm, tök jó "tök"! :ru: Ez az amire gondoltam :idea:
Ti kapcsolatban vagytok ezzel a céggel?
User avatar
Bogyo28
Überführer
Posts: 5459
Joined: Sat Dec 04, 2004 9:11 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest-Budakalász
Contact:

Re: Buborék Kaprija

Post by Bogyo28 »

Bubor wrote:Ti kapcsolatban vagytok ezzel a céggel?
a pontos kifejezés az, hogy szoktunk rendelni onnan. rugókat akarunk venni páran tőlük, szóval valamikor lesz nagyobb csoportos rendelés is...
"...ha Detroit-nak végevan, a világnak végevan..."
"...akkor vedd meg ezt, vagy egy ilyet..."

...A Xikla...

1978 Ford Capri MKIII 2.9 V6 24V cosworth
1974 Ford Transit MKI 1.7 V4
Bubor
nemleszgondhasegítis
Posts: 175
Joined: Fri Aug 30, 2013 4:47 pm
ClassicFord klubtag?: Igen
Location: Budapest

Re: Buborék Kaprija

Post by Bubor »

A problémák pedig azért vannak, hogy megoldjuk őket!

addig is amíg érkeznek a holmik egy kis nosztalgiázás...

(Azért le a kalappal :ru: azok előtt akik napi szinten használják az öreg :mrgreen: gépeiket.)

A busz őrbódé volt, mikor beleszerettem a Párom pedig azt hitte, hogy ugratom, mikor mondtam, hogy jövőre már ezzel megyünk nyaralni is :h:
Állítólag Maglód környéki vállalkozó szellemű rekonstruálja - kissé félek, hogy az enyészeté lesz... :-( , de REMÉLEM nem.

A mozgó víkendházzal pedig megúszható volt a fűnyíráskerítésfestésmindigvalamitjavítunkazugyanodamegyunknyaralón probléma.
Csak javasolni tudom azoknak akik tudják hol tárolni és van idejük, kedvük utazni:-D - Állítólag most őrbódé :cry:

ui.:
Esetleg Valaki nem tud valamit a régi Caprimról?
Indigókék 1,6 soros Skoda lámpás-hűtőrácsos ( Ne nevess 1990-et írtunk)
Süni valahol Érden látta egy kertben "pihenni"- már fehéren.
Attachments
transit1.jpg
transit1.jpg (68.99 KiB) Viewed 6509 times
Post Reply